EU-debatten må ta utgangspunkt i dagens realiteter og muligheter
Det er merkelig! Regjeringen legger opp til stadig tettere forhold til EU fordi det tjener våre interesser. Vi vil være med. Samtidig legger de lokk på enhver videre diskusjon om hva dette til slutt fører til. Det er å gi avkall på vår selvråderett og dermed medbestemmelse. Ønsker vi mest mulig samarbeid med EU, men ingen innflytelse og stemmerett? skriver Altingets spaltist Siri Sletner.
Siri Sletner
Spaltist i Altinget EU/EØS, tidl. ambassadør til Tsjekkia, Ungarn og SloveniaHar regjeringen vurdert om vi kunne stått utenfor nye samarbeidsinitiativ? Eksempelvis klima, havvindsamarbeid (som vi først sa nei til), helse, mer forsvars- og sikkerhetspolitisk samarbeid, eller mer formalisert utenrikspolitikk? Bør ikke vårt samarbeid med EU baseres på mer helhetlig tenkning?
Ikke minst hensynet til norsk sikkerhet og beredskap tilsier at samarbeidet med EU bør fordypes. Norge trenger ut fra egne interesser mer EU. Regjeringen bør invitere til debatt.
Fakta – ikke følelser
En debatt om vårt samarbeid med EU må bli forskjellig fra debatten i 1994. I løpet av disse 30 årene har EU utviklet seg både i bredde og dybde, alle våre nordiske naboer er med og Norge har endret seg. Europa har endret seg. Samtidig har vi nå bedre innsikt i hva europeisk samarbeid innebærer og hvor vi står i forhold til dette. Vi vet nå bedre hva som tjener Norge og våre interesser. Dette tilsier at vi bør ha andre perspektiver på europeisk samarbeid enn de som rådet i 1994.
Jeg «satt på første rad» under både medlemsskapsforhandlingene og forhandlingene om EØS fra 1990-tallet. Det var svært kompliserte tema som ble diskutert i forhandlinger med EU (den gang EF), og vanskelig å forklare på en enkel måte. Men av regjeringen ble det laget mye god informasjon som ble delt ut til alle.
Det var mye følelser og populistiske forklaringer, som motstand mot sydeuropeisk olivenolje i forretningene. Det skulle vi ikke ha!
Siri Sletner
Spaltist
Jeg var tidvis med på «folkemøter» hvor politikerne skulle forklare hva medlemskap ville innebære. Men budskapet nådde ikke helt frem. Det var mye følelser og populistiske forklaringer, som motstand mot sydeuropeisk olivenolje i forretningene. Det skulle vi ikke ha! Eller «du må reise til Brussel for å få norsk pass». Videre var salg av ferieboliger i Norge til utlendinger et vanskelig tema. På den tiden var det rundt 260 utenlandsk-eide boliger i Norge, mot 40.000 norskeide i Spania! Vi krevde og fikk overgangsordning.
Enhver ny debatt om vårt samarbeid med EU og medlemskap må derfor basere seg på fakta, ikke på følelser. Det kan i denne sammenheng være interessant å peke på Sverige og Finlands vei til Nato. En debatt basert på fakta: Hva tjener vårt land? Er det vår interesse å bli med, eller å fortsette utenforskapet? Konklusjonen var klar.
Vanlige argumenter
Fra Nei-siden argumenteres det fortsatt, som i 1994, om tap av selvråderetten og byråkratisk styre fra Brussel. Men samarbeid vil de ha, uten medbestemmelsesrett. Det er tap av selvråderett, eller sagt på en annen måte: Rett til isolasjon – å være seg selv nok.
27 land i Europa, herunder våre nordiske naboer, ser det mer overordnete og prinsipielle ved samarbeidet. De har lagt til grunn at medlemskap betyr medbestemmelse – det vil si bruk av selvråderett til å delta i samarbeid fordi det tjener landets interesser – og at EUs formål er å ivareta medlemslandenes interesser. Hva er så særegent med Norge at vi kan stille oss på siden? Da er det et paradoks at vi de siste årene har sett en stadig sterkere forståelse hos norske politikere for behovet for mer samarbeid – men det skjer i det stille, basert på en ad hoc-mentalitet.
Enhver ny debatt om vårt samarbeid med EU og medlemskap må basere seg på fakta, ikke på følelser.
Siri Sletner
Spaltist
Et annet argument som også fremføres, er at avstanden mellom borgere og beslutningstagere er stort i EU. Dette har Svein Roald Hansen kommentert godt i et debattinnlegg i Altinget. Når EU fatter vedtak, er det de nasjonale politikerne i «rådsformasjon» som beslutter, basert på grundig utredning utført av blant annet nasjonale eksperter. Uttrykket «avstand» må i denne sammenhengen forståes geografisk. Fordi avstand til den norske stats- og kommuneforvaltningen er tidvis like langt borte. Etter min fratreden fra den norske sentraladministrasjon, ser jeg bedre den lange avstand mellom meg som borger og norske myndigheter. Har noen forsøkt å ringe Statsforvalteren i Oslo, eller kommuneadministrasjonen i en kommune?
Andre argument som fremføres, er at vi vil være godt tjent med en handelsavtale fremfor EØS-avtalen. Når dette diskuteres, kan vi jo se til Storbritannia og brexit, selv om det ikke er sammenlignbart. Vi er meget forskjellige både økonomisk og politisk, og har svært forskjellige samfunnsmodeller. Uansett har det nå gradvis begynt å synke inn hos britene: Brexit ble ikke som lovet, og konsekvensene både økonomisk og praktisk er krevende, både for vanlige folk og næringslivet. Dyrtid og økonomiske nedgangstider merkes sterkere der. Dagens britiske regjering ser at de tjener på samarbeid med EU, og tilstreber en gradvis «gjenoppretting» av omfattende samarbeid.
Handelsavtale i stedet for EØS-avtalen
Noen spør om vi kan beholde EØS-avtalen mens vi forhandler alternativ tilknytningsform til EU, i dette tilfellet en handelsavtale? Dette skulle gi oss mulighet til å vurdere det beste alternativet.
Hva er så særegent med Norge at vi kan stille oss på siden?
Siri Sletner
Spaltist
Interessant ønsketenkning. Her holder det å se til Storbritannia. Meldingen fra EU var klar: Først forhandles utmeldelse av EU, deretter handelsavtale. Således må vi først melde oss ut av EØS-samarbeidet, for deretter å starte nye forhandlinger. Videre kan det ikke utelukkes at EU vil revurdere hele sitt forhold til Norge, og derfor si opp alle avtaler. Alle tilleggsavtaler er basert på vår spesielle tilknytning til EU gjennom EØS.
Normalt vil ikke slike forhandlinger settes på et hurtigspor, så dette kan ta tid. Innholdet i en slik avtale vil defineres av EU. Visse premisser vil ligge til grunn:
- Det går ikke å være delvis innenfor og delvis utenfor det indre marked
- EU vil ikke akseptere bortvalg av én av de fire frihetene
- Er vi ute av det indre marked, er vi også ute av felles regelverksutvikling
- Våre handelsforbindelser vil ikke være like nære som i dag, nettopp på grunn av ulik konkurranse
De siste årene har vi sett en stadig sterkere forståelse hos norske politikere for behovet for mer samarbeid – men det skjer i det stille, basert på en ad hoc-mentalitet.
Siri Sletner
Spaltist
En handelsavtale omfatter, foruten toll, også gjeninnføring av tekniske handelshindre. Selv om vi opprettholder EUs lovgivning, vil ikke varer flyte fritt inn i EU. Det vil være grensekontroll, ulike standarder, sertifisering, veterinærkontroll, og tollprosedyrer. For våre eksportører er dette kostbare forhold regnet i tid og penger, fordi deres konkurrenter slipper. Selv om vi blir enige med EU om felles regler, stopper ikke dette grensekontroll og dokumentasjonskrav. Flere bedrifter vil kunne velge å etablere seg med datterselskap i EU, blant annet for bearbeiding av produkter, slik mange bedrifter i Storbritannia har valgt. Hva vil dette bety for industrisatsing i Norge?
Interessant ønsketenkning. Her holder det å se til Storbritannia.
Siri Sletner
Spaltist
Avtale etter Sveits-modell
Mange husker vår frihandelsavtale med EF fra 1973 til 1994, og konsekvensene det hadde for norsk næringsliv. I denne perioden ble norske firma utsatt for dumpinganklager fra EF, spesielt på grunn av myndighetenes støtte med gunstige kraftavtaler. Dette gjaldt særlig norsk metallindustri, som er en betydelig og viktig eksportør. Bedriftene ble tvunget til å inngå minsteprisavtaler med EU, som førte til redusert konkurranseevne og tap av markedsandeler. Dette skapte usikkerhet hos industrien, både i forhold til investeringsbeslutninger og fastsettelse av pris. Dette bortfalt med EØS-avtalen.
Hvis EØS-avtalen skulle bortfalle, vil vi selvfølgelig stå fritt til å kunne innføre eventuelle tiltak overfor norsk industri – men våre handelspartnere står fritt til å innføre mottiltak.
Siri Sletner
Spaltist
Hvis EØS-avtalen skulle bortfalle, vil vi selvfølgelig stå fritt til å kunne innføre eventuelle tiltak overfor norsk industri – men våre handelspartnere står fritt til å innføre mottiltak. Et godt eksempel her er sjømatsektoren. Den er ikke en del av EØS, og på begynnelsen av 2000-tallet ble vi møtt med dumpinganklager og måtte inngå minsteprisavtaler.
Er en Sveits-avtale et alternativ? Det er en løsning som kommer nærmest deltagelse i det indre marked, men uten fri etableringsrett eller adgang til markedet for tjenester. Sveits ønsket egentlig avtaler på 15 områder, men i dag har de kun avtaler på halvparten. Videre har de måttet godta avtaler på områder de ikke ønsket, blant annet landbruk, banksektor og transport. Samarbeidet er ikke dynamisk, slik EØS-avtalen er,der nytt eller oppgradert regelverk inkluderes fortløpende etter en prosedyre, men enhver oppgradering må forhandles separat.
Videre har samarbeidet en giljotine-klausul: Hvis Sveits bryter én av de 120 avtalene, kan EU si opp alle. Vi husker sikkert at Sveits forsøkte å begrense arbeidsinnvandring fra EU, men at EU svarte med å lukke FoU-samarbeidet for Sveits. Sveits snudde og kom med i samarbeidet igjen.
Sveits ønsker samarbeid på enkelte andre områder, men EU krever at man får på plass en rammeavtale som omfatter dagens 120 avtaler. Som vi har kunnet følge i nyhetene, er dette fremdeles ikke løst, etter mer enn 10 år med samtaler.
Det kan i denne sammenhengen være verdt å minne om vårt omfattende samarbeid i dag med EU (oversikten er ikke uttømmende):
- I EØS-avtalen har vi en ramme for vår handel, der 72 prosent av vår eksport går til EU. Inkludert olje og gass blir det 91 prosent. 55 prosent av vår import kommer fra EU, mens EU importerer 4 prosent fra Norge.
- EØS-avtalen er bærebjelken i vårt samarbeid, og omfatter det indre marked med de fire friheter: Fri bevegelse av varer, kapital, tjenester og personer. Det innebærer at varer og tjenester flyter fritt, og at nordmenn har rett til å studere, arbeide og bosette seg i EU.
- Videre inngår flankerende områder som omfatter miljø, utdanning, forskning, innovasjon og teknologi, informasjonstjenester, transport, energi, elektronisk kommunikasjon, likestilling, statistikk, små- og mellomstore bedrifter, kultur- og mediespørsmål, turisme, sivil beredskap, helse- og forbrukerspørsmål, arbeidslivsspørsmål og sosiale spørsmål.
- Videre har vi inngått en Schengen-avtale som etablerer en felles ytre grense og indre reisefrihet basert på felles regelverk.
- På det justis- og innenrikspolitiske området har vi følgende avtaler: Avtale om Europol (politisamarbeid), gjensidig bistand i straffesaker, avtale om Eurojust (påtalesamarbeid), avtale om den europeiske arrestordren, avtale om utdanning av politifolk (Cepol), avtale om utvidet politisamarbeid (Prum), Dublin-avtalene om behandling av asylsøknader (nå under revisjon), og Luganokonvensjonen (domstolssamarbeid, gjensidig anerkjennelse m.m).
- Avtaler på det utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitiske området omfatter: Prosedyrer for politisk dialog, rammeavtale om deltagelse i EUs sivile og militære krisehåndteringsoperasjoner, avtale om deltagelse i EUs innsatsstyrker (Nordic Battle Group), deltagelse i Det europeiske forsvarsbyrået (EDA) og i Det europeiske forsvarsfondet (EDF).
- Andre avtaler omfatter: Deltagelse i EUs programsamarbeid (delvis innenfor EØS) som FoU, utdanning, regionalt samarbeid (Interreg) m.m., avtaler på fiskerisektoren (om kvoter, overvåkning, havnekontroll, markedsadgang), avtaler på landbrukssektoren (om handel og markedsadgang – veterinærregler er i EØS), og avtale om finansieringsordningen (vår bistand til 15 EU-land).
Europeisk samarbeid er avgjørende
En handelsavtale eller Sveits-modell vil aldri kunne dekke vårt omfattende samarbeid med EU, som har betydning ikke bare for norsk næringsliv, men også norske borgere, samt eksempelvis utdannings- og forskningsinstitusjoner. Samtidig må vi huske at vi alene ikke kan bestemme hvorledes vi vil organisere oss i forhold til EU – EU vil ha en helt avgjørende mening om hvorledes de ønsker å innrette et samarbeid med Norge. Kanskje bare på energi- og fiskeriområdet?
Viktigst av alt er at vi i dagens Europa står overfor økt sikkerhetspolitisk risiko og konsekvenser av klimaendringer. Dette tilsier en ny tilnærming til europeisk samarbeid.
Siri Sletner
Spaltist
Men viktigst av alt er at vi i dagens Europa står overfor økt sikkerhetspolitisk risiko og konsekvenser av klimaendringer. Dette tilsier en ny tilnærming til europeisk samarbeid. Vi trenger våre samarbeidspartnere i Nato, EU og Norden mer enn noen gang, og det er helt avgjørende å sikre solidaritet med Norge når kriser oppstår.
Koronakommisjonens rapport viste at EUs innsats var avgjørende for å sikre Norge tilgang til vaksiner. Dette er ikke noe som kan tas for gitt, og det understreker den sterke egeninteresse vi har i et tett og tillitsfullt samarbeid med EU. Dette er noe vi bør ta innover oss i større grad når vi skal se fremtidige perspektiver i europeisk samarbeid.
For å sikre varig fred i Europa trenger vi både Nato og EU, og samarbeidet mellom disse blir stadig viktigere.
Siri Sletner
Spaltist
Det er også viktig å vektlegge at Nato og EU har sikret fred i Europa i mer enn 70 år. I et Europa som hadde vært herjet av krig i århundrer. EU har sikret økonomisk og sosial utvikling som har vært avgjørende bidrag til å forebygge konflikter. Utvidelsen mot øst i 2004 har ytterligere styrket stabilitet og økonomisk utvikling. Dette er av stor betydning når vi i dag opplever aggresjon fra den store nabo i øst. For å sikre varig fred i Europa trenger vi både Nato og EU, og samarbeidet mellom disse blir stadig viktigere.
Til slutt, la meg sitere fra DNs leder 16. juni: «...men de store beslutningene som vil sette rammene for nordmenns liv i tiår fremover gjøres nå av utenlandske politikere i fora Norge ikke er med i. Det norske utenforskapet i Europa er og forblir demokratisk selvskading.»