Debatt

Forvirrende klimamål gjør norsk klimaarbeid til et mareritt

I statsbudsjettet slår regjeringen fast at Norge vil nå alle våre klimamål, uavhengig av om nasjonale utslipp går opp eller ned. 

«Regjeringen har nylig sendt ut et forslag til <a href="https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-forslag-om-endring-av-klimaloven-regjeringens-forslag-til-norges-nye-klimamal-for-2035/id3055405/" target="" rel="">nye klimamål for 2035</a> på høring. Der foreslår de at også vårt nye mål i Parisavtalen skal innfris gjennom en uklar miks av nasjonale kutt, EU-kvoter og kvoter fra land utenfor EU. Det er oppskriften på en like forvirret klimadebatt i 10 år til», skriver Zero-sjef Stig Schjølset.&nbsp;
«Regjeringen har nylig sendt ut et forslag til nye klimamål for 2035 på høring. Der foreslår de at også vårt nye mål i Parisavtalen skal innfris gjennom en uklar miks av nasjonale kutt, EU-kvoter og kvoter fra land utenfor EU. Det er oppskriften på en like forvirret klimadebatt i 10 år til», skriver Zero-sjef Stig Schjølset. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Stig Schjølset
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Klima og miljø havnet langt nede på prioriteringslisten i regjeringens forslag til statsbudsjett. I Finansdepartementets lange pressemelding om satsingene i budsjettet, var ikke klima og miljø nevnt en eneste gang. 

Med regjeringens budsjettforslag burde vi nå hatt en skikkelig debatt om hvordan klimapolitikken kan forsterkes. Men så langt har vi først og fremst fått nok en forvirrende diskusjon om Norges klimamål. 

Gitt at det finnes kvoter å kjøpe, har vi helt ufeilbarlige klimamål.

Stig Schjølset
Daglig leder, Zero

Sammen med statsbudsjettet legger regjeringen fram sin grønne bok, en statusrapport og handlingsplan for klimapolitikken. I sin presentasjon av årets grønne bok omtalte klima- og miljøminister Tore O. Sandvik de tre klimamålene for 2030 som Norge har forpliktet seg til, og hvordan vi ligger an i forhold til disse:

  1. Vi skal kutte utslippene transport, landbruk og avfall, sektorene som ikke er omfattet av EUs kvotesystem, med 50 prosent (utslippsgap: drøyt 5 millioner tonn).
  2. Vi har et mål om netto null utslipp i sektoren for skog og arealbruk (utslippsgap: 19-36 millioner tonn).
  3. I Parisavtalen har vi forpliktet oss til å redusere de samlede utslippene med minst 55 prosent (utslippsgap: rundt 10 millioner tonn).

Ifølge regjeringens egne anslag skyter de nasjonale utslippene godt over alle målene. Utslippsgapene varierer fra drøyt 5 millioner tonn til opp mot 36 millioner tonn.

Målene vil uansett innfris

EUs kvotesystem for bedrifter er svært viktig for omstillingen i Europa, og kvotekjøp fra andre land er ikke negativt i seg selv.

Stig Schjølset
Daglig leder, Zero
Ved første øyekast kan det dermed se ut som om Norge bommer på våre klimamål. Men slik er det ikke. For ingen av målene må innfris gjennom å kutte utslipp i Norge. De to første på listen kan vi nå gjennom kjøp av ulike kvoter fra EU. Og målet i Parisavtalen kan innfris med kvoter fra både EU og fra land utenfor EU.

Norge har i realiteten ingen forpliktende mål om å kutte våre egne utslipp fram mot 2030. Gitt at det finnes kvoter å kjøpe, har vi helt ufeilbarlige klimamål. Målene vil uansett innfris, helt uavhengig av hva som skjer med Norges utslipp de neste årene.

I tillegg til de forpliktende klimamålene, har regjeringen et mål om at hele økonomien på sikt skal omstilles mot lavutslippsamfunnet. I Hurdalsplattformen var dette formulert som et mål om å kutte de norske utslippene med 55 prosent innen 2030. Men denne ambisjonen er ikke gjentatt på en forpliktende måte verken i statsbudsjettet eller andre dokumenter som hele regjeringen stiller seg bak. Målet fra Hurdal har blitt til et fromt ønske i regjeringens politikk.

Les også

En uklar miks i nytt forslag

Det er bra med samarbeid i klimapolitikken. Det trengs for teknologiutvikling, og rike land er i Parisavtalen forpliktet til å hjelpe fattigere land med klimafinansiering. Samarbeid gjør det også mulig å sette høyere ambisjoner for globale utslippskutt. EUs kvotesystem for bedrifter er svært viktig for omstillingen i Europa, og kvotekjøp fra andre land er ikke negativt i seg selv. 

Land som Danmark, Storbritannia og Tyskland, som så langt har lykkes bedre enn oss i klimapolitikken, har konkrete og forpliktende mål for nasjonale utslippskutt.

Stig Schjølset
Daglig leder, Zero
Men for klimaarbeidet i Norge er det et mareritt at vi har så kompliserte mål, som ikke skiller mellom hva vi skal gjøre hjemme og hva vi skal gjøre i andre land. Uklare mål gir uklar retning i politikken. Når vi legger opp til å innfri alle klimamål med kvotekjøp, betyr at omstillingen i Norge utsettes. Vi lar andre land ta kostnadene ved teknologiutvikling og kuttene må vi uansett ta senere, hvis vi skal komme til nullutslipp i 2050.

Regjeringen har nylig sendt ut et forslag til nye klimamål for 2035 på høring. Der foreslår de at også vårt nye mål i Parisavtalen skal innfris gjennom en uklar miks av nasjonale kutt, EU-kvoter og kvoter fra land utenfor EU. Det er oppskriften på en like forvirret klimadebatt i 10 år til. Og det går stikk imot anbefalingen fra regjeringens egen fagetat. Miljødirektoratet har foreslått at målet for 2035 bør være å kutte Norges egne utslipp med 60 prosent innen 2035, og at vi bør gå til 80 prosent når kutt i andre land inkluderes.

Det er et godt forslag. Land som Danmark, Storbritannia og Tyskland, som så langt har lykkes bedre enn oss i klimapolitikken, har konkrete og forpliktende mål for nasjonale utslippskutt. Og systemer for å sørge for at politikken faktisk er i tråd med målene. Det betyr ikke at klimapolitikk er lett i disse landene, eller at de nødvendigvis vil innfri sine mål. Klimaomstillingen vil bli krevende for alle land de neste tiårene. Da er det i hvert fall lurt å starte med konkrete og forståelige mål som sier noe om hvor vi skal.

Les også

Omtalte personer

Stig Schjølset

Daglig leder, Miljøstiftelsen Zero
hovedfag, statsvitenskap (Universitetet i Oslo)

Tore Onshuus Sandvik

Klima- og miljøminister (Ap)

Andreas Bjelland Eriksen

Klima- og miljøminister (Ap)
siviløkonom (Norges Handelshøyskole, 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024