Debatt

Hedvig Antoinette Halgunset: Hvorfor staten kan tape penger på å gjeninnføre arveavgiften

I disse dager forhandler regjeringen om budsjettet. Lysbakken har varslet om at slaget kommer til å stå om omfordeling. I juli snakket Raymond Johansen om å gjeninnføre arveavgift. I Dagbladet (9. september) tok også AUF-leder Astrid Hoem til orde for å innføre en slik avgift. Det blir derfor spennende å se om arveavgift blir en del av forhandlingene om budsjettet.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum legger fram statsbudsjettet for 2023 i Stortinget
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum legger fram statsbudsjettet for 2023 i StortingetFoto: anna Johre / NTB
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Hedvig Antoinette Halgunset
Hedvig Antoinette Halgunset Foto: Privat / Twitter

Vi allerede har en form for skatt på arv, og den er mye bedre enn den gamle arveavgiften. Jeg kommer tilbake til dette lenger ned i artikkelen. 

I utgangspunktet kan skatt på arv synes som en god idé. Den bidrar til omfordeling og utjevning, samtidig som den i liten grad svekker insentivene til å jobbe, spare eller investere. 

 

Å betale en arveavgift er ikke et problem for de med penger på konto.

Hedvig Antoinette Halgunset
 

En innføring av den gamle arveavgiften vil imidlertid kunne ha store konsekvenser for lokale hjørnesteinsbedrifter, og gjøre det vanskelig å videreføre familiebedrifter. Det vil svekke lokalt næringsliv og gi færre arbeidsplasser. Hvor blir det da av utjevningen?

Å betale en arveavgift er ikke et problem for de med penger på konto. Men det er et kjempeproblem for de fleste av Norges små- og mellomstore bedriftseiere. 

Grunnen til dette er at mange av de «rike» bedriftseierne, som på papiret står oppført med høy formue, i realiteten ikke nødvendigvis har så mye stående på konto. Pengene er investert i bedriftene. Eksempelvis i maskiner, fabrikklokaler og traktorer — i det vi kaller arbeidende kapital. 

Denne arbeidene kapitalen er i regjeringens øyne kapital som bør skattes av. Men arbeidende kapital er ikke noe bedriftseiere kan betale skatter og avgifter med. Derfor tvinger arveavgiften bedriftseiere til å selge deler eller hele bedriften for å frigjøre penger.

Dersom regjeringen gjeninnfører arveavgiften, kan vi forvente salg av lokale hjørnesteinsbedrifter og en svekkelse av både investerings- og konkurranseevnen til norske familiebedrifter. Dette vil særlig ramme distrikts-Norge, der mye av lokalsamfunnene holdes i live av det private næringsliv.

Dette vil til syvende og sist gå utover oss alle gjennom utrygge arbeidsplasser og redusert verdiskapning i distriktene. Dette er det motsatte av utjevning.

Hva vil det egentlig koste å gjeninnføre arveavgiften?

La oss ta et eksempel. 

Vi ser for oss en familiebedrift som produserer Syltetøy, «Syltetøys AS». Plutselig gikk eierne bort, og Syltetøys AS blir overført til datteren. Bedriften er i dag verdsatt til 600 millioner. På papiret overtok datteren — “rikingen” — en «formue» på 600 millioner. Formuen er i form av aksjer i bedriften. Denne verdien fastsettes på den dagen foreldrene dine dør.

Hvordan vil dette påvirke oss som borgere dersom arveavgiften blir innført?

I første omgang ser vi for oss at arveavgiften på 5 prosent er gjeninnført på samme måte som det var før 2014.

Dermed må “rikingen” betale arveavgiften på 5% av 600 millioner, som blir 30 millioner kroner. Det har ikke den nye rikingen stående på konto. 

For å skaffe 30 millioner kroner til å betale arveavgiften må rikingen ta utbytte i bedriften. Syltetøys AS har dessuten heller ikke 30 millioner stående på konto. Derfor må virksomheten for eksempel selge maskiner, råvarer og si opp ansatte. 

Når virksomheten så har frigjort 30 millioner kroner fra den arbeidende kapitalen, er det på tide å dele ut utbytte til “rikingen”. Da må rikingen også betale 35,2 % utbytteskatt. 

Det betyr at “rikingen” må frigjøre ytterligere 16,3 millioner for at å sitte igjen med 30 millioner til arveavgiften. 

Dermed må virksomheten selge enda litt mer, og si opp et par stykker til. 

Hva skjer om “rikingen” bestemmer seg for å selge bedriften etter 15 år når Syltetøys AS har steget i verdi til 800 mill. kroner. En verdiøkning på 200 mill. kroner. Kult. 

Bedriften selges, og rikingen får gevinst på 200 mill. kroner. Ved salget må “rikingen” også skatte 22 % av gevinsten. 22% av 200 mill. kroner. er 44 millioner. Men det går greit, siden skatten betales med rene penger “rikingen” har fått da bedriften ble solgt.

Totalt, med arveavgift og gevinstbeskatning, får staten 90,3 millioner kroner av rikingen.

Les også

Hvordan fungerer samme situasjon med dagens løsning uten arveavgift? Og hvorfor blir det mer penger i kassen til staten uten arveavgift?

Dette skyldes hvordan gevinstskatten beregnes.

Vi allerede har en form for skatt på arv, og den er mye bedre enn den gamle arveavgiften. 

Hedvig Antoinette Halgunset

Til tross for at arveavgiften ble avskaffet i Norge i 2014, er det som nevnt fremdeles en form for skatt på arv. Gevinstskatten er høyere enn arveavgiften, og den treffer riktigere. 

Kort forklart betyr det at den som arver ikke betaler en avgift når arvelater dør, men arvtakeren må betale skatt av gevinsten når arven selges.

La oss si at arveavgiften ikke innføres, “rikingen” arver Syltetøys AS med dagens ordning. “Rikingen” betaler ingenting med en gang, så alle ansatte fortsetter og maskinene blir der de stod. Rikingen velger å selge etter 15 år og bedriften blir verdsatt til 800 millioner. Når salget blir gjennomført, må rikingen også betale gevinstskatt på 22%. 

Les også

Men her kommer den store forskjellen: 

I dagens modell utgjør gevinsten differansen mellom dagens verdi av bedriften og foreldrenes inngangsverdi. 

Det betyr at du tar utgangspunkt i hva foreldrene opprinnelig betalte for bedriften. Hvis foreldrene dine kjøpte bedriften for 20 millioner i 1970, er “rikingens” gevinst ved salget på 780 mill. kroner. 

Da betaler “rikingen” en gevinstskatt på 171,6 millioner kroner til staten, og uten at arbeidsplasser ble satt i fare.

Skatten betales fra kontoen hvor salgsinntekten kommer. Virksomhetene trenger ikke si opp noen eller selge noe for å betale utbytte. I tillegg til at staten får inn mer penger til fordeling og utjevning, er det også bedre at bedriftseiere kan gjøre en bedre timet salgsbeslutning, istedenfor å bli tvunget til å selge på et vilkårlig tidspunkt knyttet til når foreldrene dør. 

SV har foreslått 70 prosent arveavgift på arv over 100 mill. kroner. Dette vil føre til at flere norske bedrifter kommer i hendene på store utenlandske eiere. De betaler nemlig verken arveavgift eller formuesskatt til Norge. 

Jeg tviler på at det er dette SV ønsker seg. 

Å skatte på arv er vel og bra. Det er derfor vi gjør det i dag, gjennom måten vi beregner skatt på gevinst. Arveavgiften gir mindre penger til statskassa, hindrer norsk eierskap og gjør arbeidsplasser utrygge. 

Les også

Omtalte personer

Audun Lysbakken

Stortingsrepresentant for Hordaland (SV)
Grunnfag i fransk og sammenlignende politikk (Universitetet i Bergen 1998)

Raymond Johansen

Generalsekretær, Norsk folkehjelp
Rørlegger (Sogn Videregående skole, Oslo, 1983)

Astrid Hoem

Leder, Arbeidernes ungdomsfylking
Bachelor, utviklingsstudier med fordypning i samfunnsgeografi (Universitetet i Oslo, 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024