Reell fare for kabinstreik i SAS

Det er en reell fare for at de kabinansatte i SAS ikke kommer til enighet med arbeidsgiveren og NHO Luftfart i den pågående tvungne meklingen. I så fall kan mange SAS-maskiner bli stående på bakken fra helgen av.

Blir det streik blant de kabinansatte, kan mange SAS-maskiner bli stående på bakken.
Blir det streik blant de kabinansatte, kan mange SAS-maskiner bli stående på bakken.Foto: Annika Byrde / NTB
Hans Andreas Starheim

Både SAS Norge kabinforening i Parat og Fellesforbundet sa at de opplevde avstanden til motparten som stor, før de gikk inn i meklingsrommet med motpartene SAS og NHO Luftfart onsdag formiddag.

Den pågående runden med tvungen mekling hos Riksmekleren er siste steg før en eventuell streik blant de kabinansatte, hvor det foreløpig er tatt utt 115 blant medlemmene i Fellesforbundet, og 40 blant medlemmene i Parat. De fleste av disse vil kunne fratre umiddelbart mens resten vil gå ut i streik i løpet av helgen.

Meklingsfristen er midnatt torsdag, men partene har mulighet til å mekle videre over denne fristen dersom de selv ønsker det, dersom de opplever at det fortsatt er bevegelse mellom dem.

Les også

– Vi går inn i en svært krevende mekling med mange vanskelige temaer der partene etter mitt syn står svært langt fra hverandre, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær og forhandlingsleder for Fellesforbundet i en pressemelding. 

– Spesielt økonomi ventes å bli et krevende tema, sier Sivertsen. Begynnerlønn for en kabinansatt i SAS er i dag 27.500 kroner og det er ingen tillegg for kvelds-, natt- eller helgearbeid.

Fellesforbundet sier at kampviljen blant de kabinansatte er stor, og at andre foreninger og forbund har vist støtte.

Arbeidsmiljøloven gjelder ikke

Leder for SAS Norge kabinforening i Parat, Martinus Røkkum, sier i en pressemelding at det er uenighet om både arbeidsvilkår og lønn.

– Kabinansatte har lange dager på jobb uten mulighet til å forlate flyet, få pauser og lite forutsigbar arbeidstid. Det planlegges for 47,5 arbeidstimer i uka. Ved forsinkelser kan man jobbe opp mot 60 timer. En vanlig arbeidsdag kan være opptil 14 timer.

Han understreker arbeidsmiljøloven ikke gjelder for ansatte i luftfarten.

– Vi har fastlønn uten tillegg for å jobbe flere timer. Vi har heller ikke ekstra betalt for å jobbe kveld, netter eller helger. Når arbeidsgiver pålegger oss stadig flere arbeidsoppgaver får vi heller ikke betalt for dette, men får ytterligere redusert tid til å spise eller ta en pause i løpet av en lang arbeidsdag. Slik kan det ikke fortsette, sier Røkkum.

Han sier videre at de går inn i meklingene med mål om å lykkes og komme til et resultat. Samtidig er forventningene og streikeviljen blant de ansatte er veldig høy.

– Dette blir tøffe forhandlinger, sier Røkkum.

SAS og NHO Luftfart har ikke kommet med noen uttalelser om meklingen.

Les også


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024