Endring av frikort-reglene og rett til regulering – dette er forslagene fra Tannhelseutvalget

Torsdag tok Jan Christian Vestre imot Tannhelseutvalgets rapport. Utvalget foreslår blant annet å utvide dagens frikort for helsetjenester, slik at det også kan omfatte tannhelse. Men det vil koste, ifølge utvalgsleder Evy-Anni Evensen.

TANNHELSE: Vestre tar imot rapporten fra Evy-Anni Evensen og Tannhelseutvalget. 
TANNHELSE: Vestre tar imot rapporten fra Evy-Anni Evensen og Tannhelseutvalget. Foto: Thomas Fure / NTB
Eira Lie JorSilje Sjursen Skiphamn

Torsdag tar helseminister Jan Christian Vestre imot utredningen fra Tannhelseutvalget. Utvalget er bedt om å «foreta en helhetlig gjennomgang av tannhelsetjenesten, herunder organisering, finansiering og lovverket inkludert regulering og rettigheter».

– Dette er en NOU jeg har gledet meg til å få, sier Vestre idet han tar imot utredningen. 

Utvalget har kommet med 40 forslag - fordelt på syv ulike temaer. Vestre bruker tiden på å påpeke at tannhelse er viktig for folkehelsen og at det må sees i sammenheng med resten av helsevesenet. 

– Tidligere har tannhelsen i enkelte sammenhenger blitt utelatt eller glemt i omtale av helse. Men tannhelse er også helse. Og det er folkehelse, sier han.

Har regnet på to forslag 

Under fremleggingen understreket utvalgsleder at utvalget har forsøkt å regne på hva det vil koste å gjennomføre to av tiltakene de foreslår. Det er snakk om:

  • Utvide dagens frikort for helsetjenester til å omfatte egenandeler for nødvendige tannhelsetjenester. Opprette et eget frikort for tannhelsetjenester som en overgangsordning
  • Utrede hva som er nødvendig tannregulering for barn og unge, og innføre en rett til gratis nødvendig tannregulering for denne gruppen

Det første tiltaket kan få en kostnadsramme på 4,2 - 12,7 milliarder kroner, ifølge utvalgslederen. 

– De økonomiske konsekvensene avhenger av hvor egenandelstaket settes, sier utvalgslederen.

Hva gjelder innføring av en rett til tannregulering for barn og unge, så avhenger kostnaden her først og fremst av hvordan man definerer «nødvendig», ifølge utvalgslederen. 

De estimerer, rundt regnet, en mulig kostnad på mellom 325 - 402 millioner kroner. 

– Utvalgets forslag innebærer at det må utredes hva som er «nødvendig tannregulering», forklarer hun. 

Dette foreslår utvalget: 

  • Alle skal ha rett til nødvendige tannhelsetjenester
  • Tydeliggjøre den offentlige tannhelsetjenestens særlige ansvar for forebygging rettet mot barn og unge, og for å bidra til å styrke deres helsekompetanse gjennom et helt liv
  • Styrke den offentlige tannhelsetjenestens ansvar for forebygging, oppsøkende og målrettede tilbud for dem som har et særskilt behov
  • Integrere oral helse i nasjonale folkehelsesatsinger og -kampanjer for å gjøre befolkningen i stand til å ivareta egen oral helse gjennom ulike faser av livet
  • Utrede hva som er nødvendig tannregulering for barn og unge, og innføre en rett til gratis nødvendig tannregulering for denne gruppen
  • Utvide den offentlige tannhelsetjenestens ansvar for pasienter med særskilte behov
  • Gi den offentlige tannhelsetjenesten ansvaret for Tverrfaglig psykolog og tannhelsetilbud til tortur-, overgrepsofre og personer med alvorlig angst for tannbehandling
  • Innlemme orale helsetjenester i spesialisthelsetjenesten der de er en nødvendig og integrert del av behandlingen
  • Alle skal ha rett til akutt tannhelsehjelp
  • Utvide dagens frikort for helsetjenester til å omfatte egenandeler for nødvendige tannhelsetjenester. Opprette et eget frikort for tannhelsetjenester som en overgangsordning
  • Flertallet i utvalget foreslår: Innføre prisregulering ved offentlig finansiering av tannhelsetjenester og utrede hvordan en slik regulering bør utformes (et mindretall på to støtter ikke forslaget) 
    • Et mindretall på én foreslår: Utrede prisregulering for tannhelsetjenester ved utvidelse av offentlig finansiering
  • Flertallet i utvalget foreslår: Videreutvikle og gjenåpne prisportal for tannhelsetjenester ved innhenting av priser via Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)
  • Videreutvikle kvalitetsindikatorer for tannbehandling og gjøre dem offentlig tilgjengelig
  • Etablere kvalitetsregistre for tannbehandling
  • Øke tannhelsetjenestens regionale kompetansesentres bistand til privat tannhelsetjeneste
  • Legge til rette for systematisk kvalitetsarbeid i tannklinikk basert på KPR-data
  • Utvikle kunnskapsstøttesystem og prioriteringsveiledere for tannhelsetjenesten
  • Styrke praksisnær forskning på oral helse og tannhelsetjenester
  • Sikre at tannhelsetjenestens kompetansesentre får en regional funksjon og er landsdekkende
  • Lovregulere et sørge for-ansvar for praksis i utdanningene
  • Lovregulere et medvirkningsansvar for kommunal sektor for forskning i tannhelsetjenesten
  • Styrke tannhelsetjenestens arbeid med å avdekke vold, overgrep og sykdom
  • Regulere tannhelsetjenestens samarbeid med barneavdelingene i de regionale helseforetakene, barnevernet og Statens Barnehus
  • Utrede digitale systemer for henvisning innad i tannhelsetjenesten og til alle deler av helse- og omsorgstjenesten
  • Gi tannhelsetjenesten økt tilgang til digitale verktøy
  • Utarbeide retningslinjer for tannhelsetjenestens plikt til å informere om klagemuligheter etter behandling
  • Utrede om det er behov for å styrke tilsynet med tannhelsetjenesten Forslag 29. Innføre rett til en ny vurdering av tannhelsetilstand
  • Innføre hjemmel for å dele opplysninger om behov for tannhelsetjenester med den offentlige tannhelsetjenesten
  • Inkludere den offentlige tannhelsetjenesten i helsefelleskapene
  • Innføre lovpålagte samarbeidsavtaler mellom den offentlige tannhelsetjenesten og med øvrige helse- og omsorgstjenester
  • Tydeliggjøre den offentlige tannhelsetjenestens ansvar for samordning og styring ved kriser, og tydeliggjøre den private tannhelsetjenestens plikt til å delta
  • Utrede behov for studieplasser for tannhelsepersonell i Norge
  • Styrke arbeidet med sambruk av personell i kommunene, særlig av tannpleiere, overfor barn og unge samt grupper med særskilt behov
  • Styrke tilsyn med private tannhelsetilbydere for å sikre etterlevelse i henhold til rammene for utøvelse av privat virksomhet
  • Samle tannhelsedata i Kommunalt pasient- og brukerregister, og Norsk pasientregister og analysere innrapporterte data
  • Tydeliggjøre den offentlige tannhelsetjenestens overordnede ansvar for å tilby tannhelsetjenester til befolkningen, inkludert ansvar for folkehelsearbeid, beredskap og dimensjonering av tannhelsetjenesten
  • Flertallet i utvalget foreslår: Innføre lovfestede krav for private tannhelsetilbydere om å søke konsesjoner for klinikkdrift
    • Et mindretall foreslår: Innføre et lovfestede krav for private tannhelsetilbydere om å søke konsesjoner for eierskap av tannklinikker
    • Tre av utvalgets medlemmer ønsker ingen av forslagene. 
  • Flertallet i utvalget foreslår: Overføre tannhelsetjenestens regionale kompetansesentre til de regionale helseforetakene
    • Et mindretall på fire foreslår: Overføre tannhelsetjenestens regionale kompetansesentre til tannhelsetjenesten ved tannhelseforetak
    • Et mindretall på to foreslår: Overføre tannhelsetjenestens regionale kompetansesentre til den offentlige tannhelsetjenesten

Se overrekkelsen her: 

Dette er utvalget
  • Evy-Anni Evensen (leder), bl.a. tidligere fylkesrådmann i Telemark fylkeskommune, nå pensjonist, Halden
  • Farshad Alamdari, overtannlege ved Innlandet fylkeskommune, Trysil
  • Lena Bendiksen, professor ved UiT Norges arktiske universitet, Tromsø
  • Ellen Berggreen, professor ved Universitetet i Bergen og forskningsleder ved Tannhelsetjenesten kompetansesenter Vestland, Bergen
  • Kurt Richard Brekke, professor ved NHH Norges handelshøyskole, Bergen
  • Eli Feiring, professor ved Universitetet i Oslo, Oslo
  • Gry Jakhelln, fagansvarlig i Norsk Tannpleierforening, Færder
  • Kari Kjendalen, pensjonist, Oslo
  • Pernille Lysaker, fylkestannhelsesjef i Rogaland fylkeskommune, Stavanger
  • Heming Olsen-Bergem, president i Den norske tannlegeforening, Asker
  • Kristian Onarheim, ass. fagdirektør i Helse Midt-Norge, Trondheim
  • Kurt Rønning, nestleder i yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet, Indre Fosen
  • Per Tovmo, professor ved NTNU Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim

Utvalget har blant annet sett på: 
  • forslag om å harmonisere og tilpasse reguleringen av tannhelsetjenestene med øvrige helse- og omsorgstjenester
  • egenandeler, egenbetaling og modeller for egenandelstak. Dette skal bl.a. inkludere vurderinger og ev. forslag til hvordan et universelt egenandelstak kan innføres, i tillegg til vurderinger av et eget egenandelstak. Konsekvenser for prissetting i privat sektor skal vurderes. Utvalget skal også vurdere forslag til andre mulige skjermingsordninger for pasienter med særskilte behov for tannhelsehjelp
  • tiltak som kan bidra til å redusere de sosiale forskjellene i befolkningens orale helse og bruk av tannhelsetjenester
  • hvordan kostnader for tannhelsetjenester kan reduseres
  • hvordan en trinnvis utvidelse av det offentlige ansvaret innen tannhelseområdet kan gjennomføres
  • hvordan oppnå effektiv bruk av de samlede personellressursene ved en utvidelse i det offentlige ansvaret

Kilde: Tannhelseutvalget

Omtalte personer

Jan Christian Vestre

Helse- og omsorgsminister (Ap), nestleder, Arbeiderpartiet
Master i jus (Universitetet i Oslo 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024