Debatt

Spekter-direktøren: På høy tid med en skolekommisjon

Kunnskapsministeren foreslår å nedsette et utvalg som skal se på fellesskolens rolle. I stedet bør hun sette ned en bred skolekommisjon som kan få den norske skolen ut av dagens alvorlige situasjon, skriver Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter.

Skolen trenger et bredere helhetsblikk enn det regjeringen legger opp til. Et utvalg som begrenser seg til å se på fellesskolens rolle, vil bare gi oss enda et nummer i en lang rekke av utredninger, skriver Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter.
Skolen trenger et bredere helhetsblikk enn det regjeringen legger opp til. Et utvalg som begrenser seg til å se på fellesskolens rolle, vil bare gi oss enda et nummer i en lang rekke av utredninger, skriver Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i Spekter.Foto: Lise Åserud/NTB
Anne-Kari Bratten
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

I stortingsmeldingen om en mer praktisk skole varsler kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) at hun vil sette ned et offentlig utvalg som skal ta for seg «fellesskolens rolle i fremtidens samfunn.» Dette er et viktig tema, men oppdraget er altfor begrensende. I stedet bør kunnskapsministeren benytte anledningen til å sette ned en bred skolekommisjon som kan gå gjennom de mange fragmenterte utredningene departementet hennes har mottatt de siste ti årene.

Flere utredninger enn mange andre felt til sammen

De siste ti årene har det blitt levert 25 offentlige utredninger på kunnskapsfeltet. Hver av dem tar for seg avgrensede områder innenfor barnehage, skole, forskning og høyere utdanning. Den virkelige bredden ser vi i utredningenes undertitler: Nye digitale læringsformer i høyere utdanning. Virkemidler for et trygt psykososialt arbeidsmiljø. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp. For elevenes læring og trivsel. 

Norsk skolepolitikk er i for stor grad preget av ideologiske løsninger.

Anne-Kari Bratten
Administrerende direktør, Spekter

Kunnskapen utredningene leverer, er viktig. Men parallelt med at kunnskapsfeltet har vært gjenstand for like mange utredninger som klima, energi, forsvar, utenriks og landbruk til sammen, har PISA-resultatene og andre indikatorer for skolen pekt i gal retning.

Alvorlig situasjon i norsk skole

I PISA-undersøkelsen som kom i fjor skårer norske elever stadig dårligere i matematikk, lesing og naturfag. Samlet sett er nå 41 prosent av de norske elevene lavt presterende i ett eller flere av disse områdene, noe som gir betydelige utfordringer for videre studier og arbeid.

Samtidig er det rekordlav søkning til lærerutdanningene, studieplasser blir stående tomme og regjeringen har åpnet for at utdanningsinstitusjonene kan la være å sette karakterkrav utover bestått studiespesialisering. Hvis vi legger til at det også er en økende grad av bråk og uro i skolen, og at lærere forlater yrket, så ser ikke situasjonen lys ut.

Vi opplever nå også en økende grad av knapphet på arbeidskraft i mange sektorer, ikke minst innen helse og omsorg. Produktivitetsveksten er lav, og har vært det de siste 15 årene. Samtidig er altfor mange utenfor arbeidslivet, ifølge NAV står nå 685.000 utenfor både arbeid og utdanning. For de under 30 år er 116.000 verken i arbeid eller utdanning, en andel på 16 prosent. 

Les også

Gjør som helse og omsorg

Samlet sett gir utfordringene i norsk skole, knapphet på arbeidskraft, lav produktivitetsvekst og for mange utenfor utdanning og arbeid, stor grunn til bekymring. Fra arbeidslivets ståsted er bekymringen at det blir vanskelig å fylle bemanningsbehovene, og for mange vil utenforskap bety en utfordrende livssituasjon.

For samfunnet betyr det utfordringer for velferdsstaten. Det blir ikke bare mer krevende å finansiere den, men det vil også i økende grad mangle kompetent arbeidskraft til å yte de tjenestene som er nødvendige. 

En skolekommisjon må finne nye løsninger, ikke bare gjenta de gamle.

Anne-Kari Bratten
Administrerende direktør, Spekter

Nettopp derfor trenger skolen et bredere helhetsblikk enn det regjeringen legger opp til. Vi frykter at et utvalg som begrenser seg til å se på fellesskolens rolle, bare vil gi oss enda et nummer i en lang rekke av utredninger. I stedet må vi følge i fotsporene til helse- og omsorgsfeltet, der Helsepersonellkommisjonen fikk i oppdrag å se helheten i utfordringene vi står overfor, og komme med forslag som vil monne. 

Bredt sammensatt skolekommisjon

Et utgangspunkt til mandat for en bred skolekommisjon, må være å etablere et kunnskapsgrunnlag og felles forståelse av utfordringene, beskrive konsekvensene for individer, arbeidsliv og samfunn og foreslå tiltak for å bedre situasjonen.

Kommisjonen må være bredt sammensatt med representanter fra arbeidsliv, utdanninger på alle nivå, forvaltning og forskning. Det er viktig at arbeidslivets stemme kommer tydelig til uttrykk i kommisjonen, og kommisjonen må se på områder både i og utenfor skolen.

Som utgangspunkt bør kommisjonen, i tillegg til å utrede fellesskolens rolle, berøre spørsmål knyttet til:

  • Hva kan konsekvensene av dagens utvikling bli for samfunn og arbeidsliv, inkludert utenforskap, for høyere utdanning og fullføring i videregående utdanning?
  • Hvordan styres norsk skole, og hva består forskjellene fra kommune til kommune i?
  • Hvilke konsekvenser har avstanden, eventuelt nærheten, til politiske prosesser å si, både lokalt og nasjonalt?
  • I hvilken grad har lærerne rammebetingelser og forutsetninger for god ledelse i klasserommet, og er det tilstrekkelig med virkemidler for å hindre uro, bråk og trusler til å gi alle elever et godt læringsmiljø?
  • Er nye lærere tilstrekkelig forberedt for yrket, og er lærerutdanningene gode nok? 

Felles løsninger for en felles skole

Norsk skolepolitikk er i for stor grad preget av ideologiske løsninger. Når utviklingen går i gal retning, har partiene lett for å ty til sine faste kjepphester. De som er opptatt av lærerutdanning, blir enda mer opptatt av lærerutdanning. De som er skeptiske til skjermbruk, blir enda mer skeptiske til skjermbruk. De som er tilhengere av karakterer, blir enda mer tilhengere av karakterer. 

«Det er nødvendig med en bredt anlagt diskusjon om skolen som samfunnsinstitusjon er tilstrekkelig forberedt på å møte framtidens utfordringer,» skriver regjeringen i stortingsmeldingen om en mer praktisk skole. Det foreslåtte utvalget om fellesskolen skal, ifølge regjeringen, «danne grunnlag for en påfølgende diskusjon om utvikling av skolens innhold og funksjon.»

Nettopp dette kan en bred skolekommisjon bidra til. Den må ha som ambisjon å frigjøre norsk skolepolitikk fra de velkjente, programfestede posisjonene. En skolekommisjon må finne nye løsninger, ikke bare gjenta de gamle.

Det fortjener norske elever, norske lærere, norsk arbeidsliv og hele det norske samfunnet. 

Les også

Omtalte personer

Kari Nessa Nordtun

Kunnskapsminister (Ap)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024