Om Forsvarets aktivitet: Vil statsråden ta initiativ til å få på plass de nevnte utbedringsbehov og bidra til at Evens Lufthavn kan fremstå konkurransedyktig og funksjonell?
«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.
Det er sterkt nødvendig at sivil aktivitet blir gjort i stand til å serve Forsvarets utbygging på Evenes. Dessverre følger ikke staten opp med tiltak som kan bidra til å utvikle lufthavnen, jf. mangel på trafikal løsning på flyplasskrysset, behov for ny(e) oppstillingsplasser for transportfly og et høyt avgiftsnivå som svekker Evenes’ konkurranseevne.
Vil statsråden ta initiativ til å få på plass de nevnte utbedringsbehov og bidra til at Evens Lufthavn kan fremstå konkurransedyktig og funksjonell?
Forsvarets storsatsing på Evenes, beslutningen om at Narvik skal arrangere VM i alpine grener i 2029 og behovet for å utvikle Evenes Lufthavn som base for internasjonal flyfrakt, krever statlig tilrettelegging og nødvendig satsing. Statens Vegvesen fremstår som et hinder for utvikling av sivil satsing i og rundt lufthavnen.
Avinor viser svært laber interesse for å få på plass ny(e) oppstillingsplasser for fly som bl.a kan hådtere økt aktivitet, flyfrakt av laks og etterhver den økte militære aktivitet på flyplassen.
Alpin-VM i 2029 i Narvik vil også kreve tiltak.
Regionen og hele den nordlige landsdelen har store demografiske utfordringer som krever handling. Da er det ikke holdbart at statlige selskaper er et hinder for utviklingen av Evenes Lufthavn, noe som tilsier at statsråden tar tak i situasjonen.
Harstad/Narvik lufthavn, Evenes er en viktig samferdselsmotor i regionen, og jeg er kjent med at Avinor søker å tilrettelegge for økt kommersiell trafikk i samsvar med den forventede og løpende trafikkutviklingen. Avinor og Evenesregionens arbeid med ruteutvikling har gitt flere nye utenlandsruter til lufthavnen. Avinor opplyser at dette er et arbeid som de vil fortsette for å utvikle både lufthavnen og bidra til å utvikle turistdestinasjonene rundt.
Samtidig som Evenes er regionens største lufthavn for sivil trafikk, ivaretas Forsvarets økende behov for tilgjengelig areal og tjenesteproduksjon på lufthavnen. Avinor jobber tett med Luftforsvaret for å levere kvalitet på den infrastrukturen lufthavnen er ansvarlig for, samt utviklingen av tjenester for å løpende understøtte Forsvarets behov.
Når det gjelder tiltak ved Evenes flyplasskryss, med tilhørende veisystem, vil jeg vise til omtale i Meld. St. 14 (2023-2024) Nasjonal transportplan 2025-2036. Som det fremgår her er flyplasskrysset trafikkfarlig og tilfredsstiller ikke dagens krav. Det er dårlig sikt og manglende kapasitet til å håndtere trafikken i området. Det prioriteres å bedre adkomsten og trafikksikkerheten til Evenes flystasjon. Det er i meldingen lagt til grunn at det kan være aktuelt å starte utbyggingen i første seksårsperiode.
Når det gjelder oppstillingsplasser for fraktfly, er jeg kjent med at Avinor i planen for Evenes lufthavn har utpekt areal for håndtering av større fraktfly. Avinor viser til at utvikling av dette området og omfang av aktivitet vil være opp til aktørene.
Nødvendig avising av store og tunge fraktfly vil utfordre grensene for lufthavnens utslippstillatelse. Avinor oppgir at dagens utslippstillatelse primært ivaretar behovet for å betjene den kommersielle rutetrafikken og Forsvarets behov, men at Avinor har satt i gang forberedende arbeider for ny utslippsledning mellom flyplassen og Ofotfjorden, som i fremtiden kan muliggjøre økt utslippstillatelse knyttet til avising av fly.
Flyselskapene betaler kun 70 % startavgift på Evenes. Dette er et av insentivene for å tiltrekke seg og bevare et godt rutetilbud på flyplassen. I tillegg har Avinor egne insentivordninger for operatører som ønsker å åpne ruter til nye destinasjoner.