Regjeringen med handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren
Ved hjelp av 39 tiltak vil regjeringen gjøre transportbransjen mer seriøs. Mange av de viktigste tiltakene kommer imidlertid fra EU.
Hans Andreas Starheim
Nisjeredaktør ArbeidslivForrige uke leverte regjeringen handlingsplanen mot sosial dumping i transportsektoren, som allerede var lovet i regjeringsplattformen.
– Arbeidstakere i Norge skal ha trygge arbeidsplasser og gode lønns- og arbeidsvilkår. I transportsektoren ser vi dessverre at mange arbeidstakere har for dårlige vilkår, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen fra lanseringen.
Gjennom totalt 39 tiltak skal denne planen altså forsøke å rydde opp i dette. Alt er imidlertid ikke nytt i denne handlingsplanen. Mange av de viktigste tiltakene bygger nemlig på EUs mobilitetspakke, som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars i år.
Transport av personer og gods med et transportmiddel innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme. Eksempelvis vil en nederlandsk lastebil som frakter gods til Norge, og som tar et oppdrag ved for eksempel ankomst i Oslo til Trondheim, utføre dette som et kabotasjeoppdrag.
I mobilitetspakken gjøres det blant annet innstramminger i reglene for kabotasje og kjøre- og hviletid, og det innføres krav om løyve for varebiler i internasjonal transport. Transportørene må oppfylle krav til etablering, vandel, økonomi og fagkompetanse. Fra 2026 innføres det også kjøre- og hviletidsregler og krav om fartsskriver for kjøretid for internasjonal transport med varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn.
I handlingsplanen legger regjeringen blant annet opp til å innføre tilsvarende regler for nasjonal transport. Ut over dette er det lagt inn en rekke mindre regelverksendringer, og tiltak for økt tilsyn og kontroll. Regjeringen vil også utfordre handlingsrommet i EØS-avtalen når det gjelder definisjonen av midlertidig persontransportkabotasje.
– EØS-reglene åpner for å utføre kabotasje med turbuss på midlertidig basis. Begrepet «midlertidig» er ikke nærmere definert. Dette gjør det vanskelig å kontrollere brudd på regelverket, sier Nygård i pressemeldingen.
Det er satt av 40 millioner kroner til Statens vegvesen i forslaget til statsbudsjett for å følge opp handlingsplanen.
Du kan lese alle de 39 forslagene her.