Debatt

Et tillitsbasert samfunn krever at vi prioriterer kontrolltiltakene riktig

Økonomisk kriminalitet er en større utfordring for tilliten i samfunnet enn styring og forvaltning av offentlige tjenester. Verken politiet, Økokrim, A-krim-samarbeidet eller Skatteetaten har kapasiteten som trengs til dette arbeidet.

«Kontrollmekanismer har en høy kostnad», skriver Siv Sangolt, leder i Akademikerne Nav. 
«Kontrollmekanismer har en høy kostnad», skriver Siv Sangolt, leder i Akademikerne Nav. Foto: Gorm Kallestad/NTB
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Kontrollmekanismer har en høy kostnad.

Både i helsesektoren og ellers i offentlig forvaltning utgjør administrasjon og rapportering en stor del av arbeidshverdagen på bekostning av selve tjenesteytingen. Vi bruker mye tid og krefter på å kontrollere at ikke Jørgen Hattemaker får en krone for mye, mens vi lar store kriminelle nettverk unnslippe fordi vi ikke klarer å prioritere kontrolltiltak der det virkelig utgjør en trussel mot fellesskapet. Dette vil ikke bare kunne undergrave tilliten i samfunnet, men også den alminnelige rettsfølelsen.

Vi lar store kriminelle nettverk unnslippe fordi vi ikke klarer å prioritere kontrolltiltak der det virkelig utgjør en trussel mot fellesskapet.

Siv Sangolt
Leder, Akademikerne Nav

Da vil også velferdsordningene svekkes fordi vi ikke har tillit til mottaker eller de som skal forvalte tjenestene.

Tillit er viljen til å ta risiko

I Hurdalserklæringen står det at offentlig sektor har behov for å gjennomføre en tillitsreform for å kunne gi bedre tjenester til befolkningen. Den handler blant annet om å gi mer faglig frihet til førstelinjen og kutte ned på unødvendig rapportering og kontroll.

Ifølge Louise Bringselius, som har ledet arbeidet med tillitsreformen i Sverige, må tillit forstås både som en strukturell og relasjonell dimensjon. Det strukturelle handler om tillit som et prinsipp for styring, der det legges til rette for styring i felleskap, medarbeiderdrevet utvikling, forsøksprosjekt, forenkling og digitale løsninger som oppleves brukervennlig. Den relasjonelle dimensjon er et prinsipp for samhandling og lederskap. Den innebærer coaching i ledelse, autonomi, inkludering, læring og kollegial støtte.

Tillit er viljen til å ta risiko ved å stole på en annen part – uten å ha garanti for at våre forventninger vil bli innfridd. I offentlige tjenester betyr det å prioritere og verdsette tjenestemottaker og skape handlingsrom og omdømmebygging i møtet med den enkelte. For å få til dette må vi forenkle byråkratiske prosesser, etablere mer samarbeid, være tilgjengelig og legge til rette for reell medvirkning.

Tillit er viljen til å ta risiko ved å stole på en annen part – uten å ha garanti for at våre forventninger vil bli innfridd.

Siv Sangolt
Leder, Akademikerne Nav

Samtidig er offentlige tjenester gjenstand for stram økonomisk styring og kontroll. Fordi våre folkevalgte bestemmer på våre vegne hvor stort budsjettet skal være og hvor mye penger som er forsvarlig å bruke på de enkelte poster er det også omfattende krav til etterrettelighet. I frykten for pengesluk eller manglende resultater i forhold til ressursbruken, så har rapportering og kontrollmekanismer utviklet seg for at offentlige virksomheter skal ha juridisk og økonomisk dekning for sine disposisjoner.  Kontrollbehovet har ført til at virksomheter har overdreven tro på styringslinjer, dokumentasjon, rutiner og retningslinjer. Det forutsettes også at medarbeidere er lojale, og lydige til byråkratiske systemer.

Les også

Det norske «gullet»

Gitt at tillit innebærer å ta risiko blir spørsmålet hvor mye risiko offentlige virksomheter er villig til å ta uten at kontrollbehovet blir dominerende. I Norge liker vi å skryte av den norske modellen og at vi har et samfunn preget av høy grad av tillit og produktivitet som følge av det. Dette «gullet» har gjort det mulig for oss å ha høy verdiskaping, selv om vi er et høykostland. Vi har kunnet utvikle mange velferdsordninger for å støtte oppunder verdiskapingen.

Ifølge professor Bent Sofus Tranøy er USA og England typiske eksempler på samfunn der samfunnet har lav tillit til offentlige tjenester. I slike samfunn vil ledere ofte behandle sine medarbeidere med omfattende kontrollregimer og ha som forutsetning at de har lav indre motivasjon for jobben. I Norge, hvor vi har et høytillitssamfunn, er det mindre grunn til å anta at medarbeiderne har svak indre motivasjon. Å utsette befolkningen og medarbeidere i et høytillitssamfunn for omfattende kontrolltiltak vil faktisk kunne føre til at motivasjonen svekkes og bli til en selvoppfyllende profeti ved at omfattende kontrollmekanismer til slutt blir nødvendig.

Økonomisk kriminalitet er en større utfordring

Indre motiverte medarbeidere trives dårlig i virksomheter der det er lite rom for faglig autonomi. Turnover i mange offentlige virksomheter er stigende, og det gir grunn til uro fordi tapet av kompetanse tar tid å bygge opp. I tillegg vil nyrekrutterte medarbeidere heller ikke bli værende i virksomheter med liten grad av autonomi og virksomhetene ender i en ond sirkel med kontinuerlig opplæringsslitasje. Å tilby høyere lønn kan dempe de negative virkningene på kort sikt, men vil ikke øke den indre motivasjonen for jobben som skal gjøres. Dette vil kunne gi dårligere kvalitet på tjenestene.

Vi burde prioritere kontrolltiltak overfor de kriminelle fremfor å behandle alle som om de er kriminelle.

Siv Sangolt
Leder, Akademikerne Nav

Det er en økning i henleggelser for saker innen økonomisk kriminalitet, ifølge stortingsmeldingen om bekjempelse av økonomisk kriminalitet. Dette skyldes manglende saksbehandlingskapasitet og økende kompleksitet i sakene. Samtidig er strafferammene relativt lave for denne type kriminalitet.  Det er vanskelig å anslå omfanget av økonomisk kriminalitet i beløp. Anslagene er mange milliarder, alt ettersom en tar høyde for tapte skatteinntekter eller andre faktorer, som direkte bedragerier. Det har vært en enorm økning i digitale bedragerier, gjerne med opphavssted i utlandet, mot vanlige mennesker. Det er også store mørketall både nasjonalt og internasjonalt om hvor stort og omfattende økonomisk kriminalitet er.

Økonomisk kriminalitet er en større utfordring for tilliten i samfunnet enn styring og forvaltning av offentlige tjenester. Verken politiet, Økokrim, A-krim-samarbeidet eller Skatteetaten har kapasiteten som trengs til dette arbeidet. Det er behov for mer tverretatlig samarbeid og åpenhet i registre for å kunne fange opp kriminelle aktører.

Vi burde prioritere kontrolltiltak overfor de kriminelle fremfor å behandle alle som om de er kriminelle.

Omtalte personer

Siv Sangolt

leder, Akademikerne NAV

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024