Aleksander Stokkebø
svarer
Tonje Brenna

Om lønnsgarantiordningen: Hvilket potensial ser statsråden for økt bruk av digitalisering og automatisering?

«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.

Spørsmål 2555 (2023-2024)

Mitt spørsmål gjelder de lange saksbehandlingstidene i lønnsgarantiordningen. Jeg ønsker informasjon om når statsråden mener vi må kunne forvente resultater av Navs nyansettelser, samt en redegjørelse om de øvrige tiltakene som er satt inn. Hvordan kan vi effektivisere informasjonsinnhentingen – ikke minst mellom offentlige etater - og søknadsbehandlingen ytterligere, og hvilket potensial ser statsråden for økt bruk av digitalisering og automatisering?
Jeg viser til Dokument nr. 15:2506 (2023-2024), hvor statsråden 12.08.2024 svarte på mitt skriftlige spørsmål om de lange saksbehandlingstidene i lønnsgarantiordningen.

Statsråden skriver at Nav har iverksatt «flere tiltak» for å redusere saksbehandlingstiden. Tiltaket som nevnes er rekruttering av flere ansatte. Jeg ønsker informasjon om når statsråden mener vi må kunne forvente resultater av disse nyansettelsene. Jeg ønsker også en redegjørelse om de andre tiltakene som er satt inn, men som ikke er konkretisert i statsrådens svar.

Statsråden skriver videre at manglende opplysninger eller dokumenter kan forsinke saken, fordi man i slike tilfeller må ‘innhente opplysninger fra relevante kilder’. Som eksempel nevnes Skatteetaten. Jeg ønsker klarhet i hvor mye informasjonsinnhenting fra andre offentlige etater, gjennomsnittlig og i verste fall, kan forsinke slike saker, og hvilket potensiale man ser for å minimere slike forsinkelser. Digitalisering og systemer som snakker bedre sammen, kan gjerne være en del av løsningen.

Svar fra mandag 26. august 2024

Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at de gjennomførte rekrutteringsprosesser for å styrke saksbehandlingen av lønnsgarantiordningen våren 2024 og at det er tilsatt to nye ansatte som begynner tidlig høsten 2024. Arbeids- og velferdsdirektoratet legger til grunn at disse saksbehandlerne vil jobbe med saksbehandling i en opplæringsperiode, men at det vil ta tid før de bidrar fullt ut.

Et annet tiltak er at direktoratet også har utarbeidet et nytt rundskriv til lønnsgarantiloven som skal hjelpe saksbehandlerne i arbeidet med regelverket.

Samtidig er det en liten økning i antall konkurser. Tallene for 2024 så langt viser en økning på 1 prosent fra 2023. Tallene for 2024 viser også at det er flere konkurser i foretak med flere eller mange ansatte enn i samme periode i 2023.

Hovedårsaken til lang saksbehandlingstid er, etter det direktoratet opplyser, et etterslep som følge av økt inngang av saker etter pandemien, i kombinasjon med utfordringer med saksbehandlingstiden på flere fagområder samtidig. Det er svært uheldig at dette rammer folk som venter på å få behandlet sine saker.

Om lag 80 prosent av søknadene om lønnsgaranti blir behandlet innen to måneder, mens mer kompliserte krav kan ta inntil 15 måneder, jf. svaret på skriftlig spørsmål nr. 2506,12. august 2024.

Etaten tar i bruk overtid for ansatte i tillegg til å rekruttere nye ansatte, og prioriterer saker hvor det haster og hvor brukerne står i en ekstra vanskelig situasjon.

I tillegg til dette jobber etaten jevnlig for å oppdatere og kurse bostyrerne for å bidra til at de sender inn korrekte opplysninger med riktig kvalitet.

Det er viktig å legge til at de som blir berørt av konkurs kan søke om forskudd på lønn i oppsigelsestiden, mens søknad om lønnsgaranti blir behandlet. Forskuddet blir utbetalt som dagpenger. I søknaden kan brukeren velge å søke om forskudd av lønnsgarantimidler, samtidig som det søkes om dagpenger for tiden etter at lønnsgarantiperioden er over.

Innhenting av ytterligere opplysninger skjer hovedsakelig fra bostyrer og søker. Dette kan gi store forsinkelser i enkelte saker. I utgangspunktet er det bostyrerne som innhenter informasjon i sakene. Selv om det hender at etaten må innhente fra andre offentlige etater, innebærer dette i liten grad forsinkelser.
Spørsmålsstiller lurer på om det er mulig med forenklinger og digitalisering av saksbehandlingen. Generelt har arbeids- og velfersdirektoratet pågående flere prosjekter for å digitalisere og forenkle saksbehandlingen i etaten.

Når det gjelder selve lønnsgarantiordningen har jeg bedt Nav vurdere om det er mulig å gjøre forbedringer i rutinene for å bidra til at en større del av sakene blir behandlet raskere enn i dag.

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024