Hva har vært effekten av endringen i skattefradragsordninger på gaver til frivillige og ideelle organisasjoner?
«Statsråden svarer» er robotgenerert innhold som opprettes automatisk med data fra Stortingets base over de spørsmål som stilles av stortingsrepresentanter og besvares av regjeringens statsråder. Overskriftene er skrevet av Altinget. Altinget tar forbehold om feil i innholdet.
Hva har vært effekten av endringen i skattefradragsordninger på gaver til frivillige og ideelle organisasjoner fra gruppen som har gitt mellom 25.000kr & 50.000kr i året, fra 2021 til 2023, hvor mye ble det gitt samlet i 2021, hvor ble det gitt samlet i 2023, og hvor mye har staten «spart» på denne endringen? Jeg ber om at det benytte 2020-kroner i besvarelsen for å sammenligne kroneverdien på tvers av årene det spørres om.
Skattefradragsgrensen for gaver til frivillige og ideelle organisasjoner ble fra og med 2022 redusert fra 50.000 kr til 25.000 kr per år. For at en gave skal bli innrapportert til Skatteetaten må den være over 500 kr i året.
Innen samfunnsforskningen omtales en slik endring som et naturlig eksperiment. Endringen burde derfor bidra til å gjøre det lettere å estimere hva fradragsordningen «koster» for det offentlige. Budsjettet for 2022 pekte på en beregnet besparelse på 100 millioner, for 2023 var dette justert til 50 millioner.
Frivillig og ideell sektor spiller en avgjørende rolle i det norske samfunnet. Organisasjonene leverer avgjørende tjenester til velferdssamfunnet. For mange er private donasjoner en kritisk inntektskilde, og skattefradragsordningen er et viktig insentiv til å stimulere til slike gaver. Reduksjonen i skattefradragsgrensen i 2022 har ført til en nedgang på 93,5 millioner kroner fra en viktig givergruppe, ifølge Vårt Land.
Dette har skapt betydelige utfordringer for sektoren, som allerede opplever press på finansieringen grunnet stadig økende bruk av prosjektmidler, mindre frie driftsmidler og prisøkningen i samfunnet.
Perspektivmeldingen peker på at midlene til det offentlige må brukes smartere. Dette gjør det enda viktigere å gi frivillig og ideell sektor muligheten til å skaffe frie midler selv.
Det gis fradrag i alminnelig inntekt for pengegaver til visse forhåndsgodkjente frivillige organisasjoner og tros- og livssynssamfunn, jf. skatteloven § 6-50. Maksimalt gavefradrag er 25 000 kroner i 2024. Gaven må være minst 500 kroner til hver organisasjon for å kunne gi fradrag.
Det maksimale fradraget for gaver til frivillige og ideelle organisasjoner ble redusert fra 50 000 til 25 000 kroner i året fra og med inntektsåret 2022. Innstrammingen ble begrunnet med at gaver er en privat kostnad, og at fradraget svekker skattegrunnlaget og kommer i størst grad de med høye inntekter til gode. Fradraget virker dessuten kompliserende blant annet fordi det er krevende å avgrense hvilke organisasjoner som skal omfattes.
Tabell 1 viser utviklingen i gavebeløpet for ulike størrelser på gavebeløpet. Samlet gavebeløp målt i 2020-kroner har ligget om lag stabilt i perioden. For de enkelte intervaller for gavebeløpene er det til dels store endringer fra år til år. Tilgjengelig inndeling avviker noe fra det det som angis i spørsmålet. Samlet giverbeløp for gruppen 20 000-49 999 har hatt en om lag flat utvikling. Det er mye annet enn størrelsen på gavefradraget som virker inn på eventuelle beslutninger om å gi gave til frivillige og ideelle organisasjoner. F.eks. vil urolige økonomiske tider, som vi har opplevd i de aktuelle årene, kunne bidra til at folk gir mindre i gaver. På den annen side kan ekstraordinære situasjoner som Russlands angrep på Ukraina og krigen i Gaza bidra til økt givervilje.
Tabell 1 Gavebeløp for ulike intervaller (tusen kroner). 2020-kroner.
Intervaller for gavebeløp | 2021 | 2022 | 2023 |
0-9 999 | 2 262 000 | 2 154 000 | 2 082 000 |
10 000-19 999 | 666 000 | 677 000 | 664 000 |
20 000-29 999 | 409 000 | 521 000 | 498 000 |
30 000-39 999 | 329 000 | 321 000 | 314 000 |
40 000-49 999 | 255 000 | 207 000 | 204 000 |
50 000-59 999 | 293 000 | 159 000 | 158 000 |
60 000-69 999 | 101 000 | 92 000 | 103 000 |
70 000-79 999 | 63 000 | 59 000 | 72 000 |
80 000-89 999 | 38 000 | 39 000 | 50 000 |
90 000-99 999 | 27 000 | 25 000 | 37 000 |
100 000-999 999 | 233 000 | 273 000 | 326 000 |
1 000 000 og over | 258 000 | 507 000 | 429 000 |
Sum | 4 933 000 | 5 033 000 | 4 937 000 |
Kilde: Skatteetaten.
Reduksjonen i gavefradraget fra 50 000 kroner til 25 000 kroner ble i Prop. 1 LS Tillegg 1 (2021–2022) anslått å øke provenyet med om lag 100 mill. kroner årlig. Gitt den stabile utviklingen i gavefradrag siden 2021, jf. tabellen ovenfor, er det grunn til å tro at den årlige inntektsøkningen som følge av innstrammingen fra 2022 er om lag som anslått i tilleggsproposisjonen.