Debatt

Lege: Slik kan Ap og regjeringen viske ut skillet mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten

Flere motsetninger må avveies mot hverandre hvis Ap skal samle helsevesenet i ett felles forvaltningsnivå. Dette er én måte det kan gjøres på, skriver lege Iver Koppen.

Programkomiteen i Arbeiderpartiet foreslår å viske ut skillet mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten. Lege Iver Koppen har noen tips til hvordan statsminister Jonas Gahr Støre og helseminister Jan Christian Vestre kan få det til.
Programkomiteen i Arbeiderpartiet foreslår å viske ut skillet mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten. Lege Iver Koppen har noen tips til hvordan statsminister Jonas Gahr Støre og helseminister Jan Christian Vestre kan få det til.Foto: Thomas Fure / NTB
Iver Koppen
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

I utkastet til Aps nye partiprogram for perioden 2025–2029 foreslås det å viske ut skillet mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten. Ifølge helseminister Vestre skal Ap «lage en helsetjeneste som er sammenhengende og helhetlig». Videre sier at han at retningen på det fremtidige reformarbeidet ligger an til å bli en slags «samhandlingsreform 2.0» og «den neste store helsereformen».

I Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027 blir også behovet for økt samhandling på tvers av kommune- og spesialisthelsetjenesten understreket på en slik måte at til og med selve planen endret navn fra en helse- og sykehusplan til en helse- og samhandlingsplan.

Flertallet i Helsepersonellkommisjonen foreslo også i 2023 at det burde utredes om det ville være fordelaktig med en alternativ organisering, hvor kommune- og spesialisthelsetjenesten var sammenslått i ett felles forvaltningsnivå.

Les også

Bedre pasientflyt

Hovedargumentet bak disse forslagene er å sikre mer helhetlige pasientforløp og forhindre at pasienter blir kasteballer eller såkalte svingdørspasienter, mellom de to ulike forvaltningsnivåene i helsevesenet som i dag utgjøres av henholdsvis kommunene og staten.

I tillegg er det også et ønske om å forbedre utnyttelsen av de personellressursene som vi faktisk har tilgjengelig til enhver tid. Det kunne kanskje vært mer hensiktsmessig om for eksempel jordmødre i større grad kunne kombinert de oppgavene som i dag utføres adskilt i kommunen på helsestasjonen og i de statlige sykehusene.

Med andre ord er det i vinden å vurdere alternativer hvor helsevesenet samles på ett felles forvaltningsnivå.

Under Spekters sykehuskonferanse 2024 mente Jan Frich, administrerende direktør i Helse Midt-Norge, at det norske helsevesenet skårer godt på de aller fleste internasjonale sammenligninger, men at vi presterer noe under forventning på noen områder. Det skyldes lite effektiv samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten.

Med andre ord er det i vinden å vurdere alternativer hvor helsevesenet samles på ett felles forvaltningsnivå.

Helseforetaksmodellen er ikke egnet

Jeg tar for gitt at det ikke er aktuelt å innlemme fastlegeordningen og sykehjemstjenesten innunder dagens helseforetaksmodell, da dette ville virket sterkt sentraliserende. Samtidig ville en slik modell fratatt kommunene for store deler av deres nåværende ansvarsområder med tilhørende arbeidsplasser og makt.

Vi trenger ikke å binde oss til en gammel mast. Det er heller ikke nødvendig å låse seg til en falsk dikotomi mellom kommune og stat. En ensidig statliggjøring eller privatisering er heller ikke svaret.

Vi må tørre å tenke nytt

Fokuset bør heller ligge på å utvikle en mer demokratisk organiseringsmodell. En modell som evner å kombinere statens muskler med tanke på investering, finansiering og utjevning, med kommunens lokale forankring og kunnskap om de faktiske forholdene der helse- og omsorgstjenestene både skal ytes og mottas.

Fokuset bør heller ligge på å utvikle en mer demokratisk organiseringsmodell. 

I en slik organiseringsmodell – kall det gjerne for en helseregion – understrekes det nasjonale ansvaret for å sikre befolkningens behov for helse- og omsorgstjenester med det fulle ansvaret for den nødvendige finansieringen. Staten skal derfor være sikret tydelig representasjon i styrene.

For å bøte på kommunens tap som arbeidsgiver, bør store deler av arbeidsplassene så langt som mulig forbli i de respektive kommunene hvor tjenestene ytes. Samtidig bør kommunene sikres en betydelig styrerepresentasjon i helseregionene som de er tilknyttet. Resten av styret bør utgjøres av ansattrepresentanter.

Pasienten i sentrum

I et slikt system vil det for eksempel vært uhensiktsmessig om kommunen var pålagt å betale døgnbøter til sykehuset dersom helsehuset ikke klarer å stille med en ledig seng til en utskrivningsklar pasient som er ferdigbehandlet på sykehuset, men som samtidig har behov for døgnkontinuerlig omsorg.

Nemlig fordi staten uansett sitter med det finansielle ansvaret – og det er staten som er ansvarlig for å foreta de nødvendige investeringene.

Behandlingen kan i større grad planlegges med pasienten i sentrum, i stedet for å ta stilling til hvilket forvaltningsnivå som er ansvarlig for akkurat denne delen av pasientforløpet.

Beslutningstakere må kunne bli holdt ansvarlige

De nye helseregionene kan for eksempel i første omgang piloteres i og ta utgangspunkt i de nåværende helsefelleskapene.

Med en aldrende befolkning vil behovet for helse- og omsorgstjenester øke betraktelig i fremtiden. Økte investeringer fra fellesskapet forutsetter at det finnes effektive måte å holde beslutningstakere ansvarlige.

Den neste store helsereformen må ta utgangspunkt i organisatoriske enheter som er dynamisk og små nok til effektivt å kunne bli holdt ansvarlige for de avgjørende beslutningene som omfatter spørsmål om befolkningens liv og helse.

Omtalte personer

Jan Christian Vestre

Helse- og omsorgsminister (Ap), nestleder, Arbeiderpartiet
Master i jus (Universitetet i Oslo 2017)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024