Debatt

Søreide: Ikke forenklinger, men løsninger!

Det er helt åpenbart at utfordringene i helsetjenesten ikke er en quick fix. Da hadde de blitt løst allerede. Men en ting er helt åpenbar: Fortsetter vi i samme sporet som i dag, kan vi ikke forvente en annen utvikling, skriver Abelia-direktør Øystein Eriksen Søreide.

Digitalisering i helsetjenesten er ikke et sidespor, det er en forutsetning for å lykkes, mener Øystein Eriksen Søreide, administrerende direktør i Abelia.
Digitalisering i helsetjenesten er ikke et sidespor, det er en forutsetning for å lykkes, mener Øystein Eriksen Søreide, administrerende direktør i Abelia.Foto: Ilja C. Hendel / Abelia
Øystein Eriksen Søreide
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Direktør for samfunnspolitikk i Spekter Odd Erik Stendes svar på mitt innlegg trekker fram mange av de samme utfordringene og løsningene som jeg selv gjorde i mitt innlegg i Altinget 23. september.

Det er allerede mange institusjoner som tar i bruk kunstig intelligens og har digitalisert sine tjenester, og det er bra. Men utviklingen går ikke raskt nok. Abelias Omstillingsbarometer viser at Norge på langt nær er gode nok å ta i bruk muliggjørende teknologi, og at IKT-sektoren vår er for liten. Vi hører også til stadighet fra medlemmer at det er for vanskelig å få innpass med innovative løsninger og teknologi i kommunehelsetjenesten. Mangel på hjemmemarked gjør det vanskeligere å skalere opp, og eksportere ut. 

Digitalisering i helsetjenesten er ikke et sidespor, det er en forutsetning for å lykkes.

Øystein Eriksen Søreide
Administrerende direktør, Abelia

En forutsetning for å lykkes

Digitalisering i helsetjenesten er ikke et sidespor, det er en forutsetning for å lykkes. I det siste har jeg besøkt flere Abelia-medlemmer og teknologidrevne selskaper som jobber med akkurat dette. 

Se for deg at du har et mer bevisst forhold til egen helsehistorie. Livv Health tilbyr en app der du kan se døgnrytme og aktivitet. Men også blodprøver, resultater fra røntgen og andre undersøkelser fra legen. Dette er noe fastlegen din kan bruke til å lage skreddersydde planer for akkurat deg. 

Når du som pasient venter på behandling, ønsker du forutsigbarhet og minst mulig venting. Det samme ønsker legen som skal planlegge operasjonen pasienten skal gjennom. Løsningene som Deep Insight tilbyr til sykehusene, er vinn-vinn for både lege og pasient: Deep Insights teknologi benytter kunstig intelligens for å utnytte operasjonssaler, personell og utstyr bedre. Deres teknologi har redusert antall pasienter som venter på operasjon med nesten 20 prosent på Lovisenberg Diakonale Sykehus. Det betyr også mer effektiv ressursbruk og flere behandlede pasienter. 

Digitalisering er kanskje ikke det eneste sporet, men det er utvilsomt ett av de viktigste.

Øystein Eriksen Søreide
Administrerende direktør, Abelia

Økt produktivitet

DNV Imatis tilbyr også løsninger for bedre utnyttelse av ressurser, og oppgavedeling. Når du som pasient tidligere trakk i den røde snoren ved sengen, betydde det så mangt. Var det et glass vann du trengte eller øyeblikkelig hjelp? Nå får pasienten mulighet til å gi en mer presis beskjed gjennom appen til DNV Imatis. Slik får helsepersonell beskjed på mobilen når pasienten trenger hjelp, og hva han eller hun trenger. Der kan de også delegere oppgavene videre til en mer egnet kollega. Resultatet er økt produktivitet. 

Jeg kunne gjengitt flere slike historier om hvordan teknologi gjør at de ansatte får mer tid til å ta vare på våre syke, og eldre. Digitalisering er kanskje ikke det eneste sporet, men det er utvilsomt ett av de viktigste. 

Les også

Omtalte personer

Odd Erik Stende

Direktør for samfunnspolitikk, Spekter
Cand. mag

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024