Debatt

Stad Skipstunnel: Et politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter

Stad Skipstunnel handler ikke bare om sjøsikkerhet. Prosjektet omhandler òg sikkerhetspolitikk og forsvar, miljø og klima og nærings og regionalpolitikk, skriver styreleder i Sula Frp Henrik Dalelid Vedde.

Byggingen av Stad Skipstunnel vil her være en game-changer, skriver Henrik Dalelid Vedde, styreleder i Sula Frp. Han kaller prosjektet et politisk kinderegg.
Byggingen av Stad Skipstunnel vil her være en game-changer, skriver Henrik Dalelid Vedde, styreleder i Sula Frp. Han kaller prosjektet et politisk kinderegg.Foto: Kystverket/Multiconsult/LINK Arkitektur
Henrik Dalelid Vedde
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Helt siden vikingtiden har halvøyen Stad som stikker som en knyttneve ut havet, skapt hodebry for seilende langs kysten. Historien om vikingene som drog båtene fra Leikanger i nord til Drage på sørsiden for å unngå det værharde stadthavet er like aktuelt i dag som for over tusen år siden. Høy sjø med bølgereflekser skaper krevende forhold for norsk skipsfart 90-100 dager i året.

Trenger et nytt stortingsvedtak

Stortinget vedtok våren 2021 at Stad skipstunnel kan bli bygd innenfor en kostnadsramme på 4 090 millioner kroner. Regjeringen orienterte i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett mai 2023, at Kystverket hadde utarbeidet en oppdatert kostnads- og usikkerhetsanalyse som estimerte en økning i styringsrammen fra 3 450 millioner kroner til 5 652 millioner kroner og en økning i kostnadsrammen fra 4 090 millioner kroner til 7 132 mill.

Skal vi opprettholde vår posisjon globalt som førende skipsfartsnasjon, må det sentrale politiske organ være en støttespiller og ikke en bremsekloss for næringen.

Henrik Dalelid Vedde
Styreleder, Sula Frp

Dette medfører at det må gjøres et nytt stortingsvedtak da rammen på 4 090 millioner ikke er tilstrekkelig. Regjeringen har satt av om lag 130 millioner kroner til innledende arbeid og gjennomføring av anbudskonkurransen i 2024 med tidligst oppstart 2025. Dersom det ikke kommer inn tilbud innenfor den vedtatte kostnadsrammen må regjeringen tilbake til Stortinget for nytt vedtak, noe som medfører at arbeidet stopper opp og prosjektet kan bli skrinlagt.

De ulike politiske partiene har nå startet arbeidet med å snekre sammen partiprogrammene i anledning neste års stortingsvalg. Stad Skipstunnel har vært omstridt og debattert både før og etter vedtaket om bygging. Ulike analyser, rapporter, kjendisøkonomer, redaktører og journalister har kappes om å hylle eller kritisere prosjektet. Viktigheten av Stad Skipstunnel må derfor opp og frem i lyset, slik at når Norges nyvalgte lovgivende forsamling åpnes høsten 2025, er viljen på plass og veien ryddet for realiseringen av verdens første skipstunnel.

Maritime næring, en nasjonal verdiskaper

Den maritime næringen er livsnerven for kystsamfunn og en kraftig propell for den nasjonale økonomien, fra kjølen blir strukket innaskjærs til fartøyet med mannskap skaper verdier globalt. Maritim næring inkludert norske underleverandører, stod for en samlet verdiskaping på 252 milliarder kroner i 2022. I henhold til en ringvirkningsanalyse utarbeidet av NyAnalyse på oppdrag fra Maritimt Forum skaper næringen direkte og indirekte over 150 tusen arbeidsplasser i Norge, og bidro i 2022 med 52 milliarder kroner i direkte og indirekte skatter og avgifter.

Dette skattebidraget tilsvarer 2/3 av Norges samlede forsvarsbudsjett, og kunne eksempelvis dekket kostnadene knyttet til bygging av Follobanen, Innovasjon Norges årlige budsjett og finansiert byggingen av Nasjonalmuseet. Spesielt i Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal skaper maritime bedrifter store verdier i form av arbeidsplasser og samfunnsutvikling. Så hvorfor må en av Norges mest verdiskapende næringer ha «ishud på skroget» for å trenge igjennom nasjonalt? For å få tilskuddene og rammebetingelsene de trenger for å levere konkurransedyktige tjenester i et internasjonalt marked.

En tunell vil skape forutsigbarhet, og gi en trygg og farbar farled gjennom et av Norges mest værutsatte og farlige kystområder.

Henrik Dalelid Vedde
Styreleder, Sula Frp

Et nytt perspektiv i debatten

Debatten har manglet flere viktige perspektiver som; hvordan implementerer vi den maritime næringen inn i fremtiden? Ikke bare teknologisk og næringspolitisk, men også i et forsvarspolitisk og sikkerhetspolitisk perspektiv. Byggingen av Stad Skipstunnel vil her være en game-changer. I lys av dagens geopolitiske situasjonen kan vi nå tilføre realiseringen av skipstunnelen et nytt og vektig argumentet: Forsvarssikkerhet.

Stad Skipstunnel vil sikre og trygge forflytning av våre og de alliertes krigsskip. Med endringene i klimaet som medfører mer ustabilt vær fremover, kan unødvendig tidsbruk få uante konsekvenser for vår sikkerhet og forsvarsevne. En tunell vil skape forutsigbarhet, og gi en trygg og farbar farled gjennom et av Norges mest værutsatte og farlige kystområder.

Politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter

Stad Skipstunnel fremstår i dag som et velbegrunnet prosjekt med flere formål og brukere. I tillegg til nevnte argumenter vedrørende sikkerhet og forsvarsevne er det flere viktige og tungtveiende argumenter som kan trekkes frem. Miljøgevinsten ved å gi skip en direkte rute gjennom tunellen reduserer drivstofforbruk og utslipp. I tillegg kan det tilrettelegges for fylling av ikke fossilt brennstoff i et område hvor 90 prosent av nærskipsflåten passerer, et solid løft for ambisjonen om nullutslipp.

Sist men ikke minst mulighetene prosjektet gir for regional vekst og utvikling. Dette kan demme opp og motvirke de demografiske utfordringene mange kystkommuner i regionen sliter med. Det å tilrettelegge for sjøtransport og offentlig transport sjøveien vil skape arbeidsplasser, knyte sammen bo og arbeidsmarked og skape grobunn for næringsklynger og kompetansemiljø. Stad Skipstunnel kan realisere potensialet for vekst og verdiskaping langs kysten for mange generasjoner i lang tid fremover. Tunnelen vil også legge til rette for turistnæringen, både som ingeniørbragd og destinasjon av internasjonal interesse.

Prosjektet leverer både på sjøsikkerhet og et stort knippe av tidsaktuelle saker innenfor sikkerhetspolitikk og forsvar, miljø og klima samt nærings og regionalpolitikk.

Henrik Dalelid Vedde
Styreleder, Sula Frp

Stad Skipstunnel bør derfor oppfattes som et politisk kinderegg som oppfyller mer enn tre valgløfter. Prosjektet leverer både på sjøsikkerhet og et stort knippe av tidsaktuelle saker innenfor sikkerhetspolitikk og forsvar, miljø og klima, samt nærings og regionalpolitikk. Det er også viktig å understreke at en realisering av Stad Skipstunnel vil bidra til å oppfylle flere av Norges internasjonale forpliktelser.

Utfordringen til de ulike programkomiteene, som skal meisle ut partiprogrammene for stortingsvalget 2025 blir derfor: Realisering av Stad Skipstunnel bør være skrevet i kursiv når partiprogrammene legges frem. Skal vi opprettholde vår posisjon globalt som førende skipsfartsnasjon, må det sentrale politiske organ være en støttespiller og ikke en bremsekloss for næringen.


E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024