Helse Midt-Norge tar til seg kritikken fra Riksrevisjonen
Både Helse Midt-Norge RHF og Helseplattformen AS legger seg flate etter å ha fått sterk kritikk av Riksrevisjonen.
Silje Sjursen Skiphamn
Nisjeredaktør Helse– Vi anerkjenner at det har vært betydelige svakheter med innføringen av Helseplattformen, sier administrerende direktør i Helse Midt-Norge, Jan Frich.
– Vi tar til oss at Riksrevisjonen har konkludert med at planlegging, organisering og den regionale styringen av prosjektet har vært sterkt kritikkverdig.
Vi anerkjenner at det har vært betydelige svakheter med innføringen av Helseplattformen.
Jan Frich
Adm.dir. i Helse Midt-Norge
Riksrevisjonen har sammen med Trondheim kommunerevisjon undersøkt innføringen av Helseplattformen. Resultatene av undersøkelsene ble presentert torsdag, og Riksrevisjonen konkluderte med at innføringen var «sterkt kritikkverdig».
Helse Midt-Norge får gjennomgå i rapporten, som ifølge det regionale helseforetaket peker på mange av de samme utfordringene som en ekstern granskning de selv bestilte i fjor.
Styreleder i Helse Midt-Norge, Odd Inge Mjøen, sier at kritikken er alvorlig, men rettmessig:
– Vår eksterne granskningsrapport kom med en rekke anbefalinger, som vi har tatt tak i. Vi arbeider fremdeles med å gjøre systemet bedre, sier han.
Enig i kritikken
Også Helseplattformen AS, som har ansvaret for det omstridte journalsystemet, tar til seg den harde kritikken fra Riksrevisjonen.
– Riksrevisjonens rapport er alvorlig. Et sentralt punkt i kritikken av Helseplattformen AS handler om at vi var for dårlig forberedt før løsningen ble satt i drift. Dette er en kritikk vi er enig i.
Det sier konstituert administrerende direktør i Helseplattformen AS, Siri Berg. Helseplattformen AS eies av Helse Midt-Norge og kommunene som bruker systemet.
Ifølge Berg gjentar Riksrevisjonen allerede kjent kritikk:
– Det ble oppdaget mange og alvorlige feil under og etter innføringen på St. Olavs hospital og i Trondheim kommune. Disse er håndtert og rettet opp i, sier hun.
– Når det gjelder tekniske feil i løsningen, er vi på et helt annet sted i dag, enn der vi var tilbake i 2022. Dette påpeker også Riksrevisjonen selv i sin analyse av innføringen i Helse Møre og Romsdal i år.
Skal bli mer brukervennlig
Når det gjelder brukervennlighet, gjenstår det imidlertid en god del, erkjenner direktøren i Helseplattformen:
Her må vi bare være ærlige å si at vi ikke er i mål.
Siri Berg
Konst. adm.dir. i Helseplattformen
– Her må vi bare være ærlige å si at vi ikke er i mål, sier Berg.
Hun mener likevel at resultatene av tiltakene som er gjort, er i ferd med å komme.
Helseplattformen er i dag i drift i 28 kommuner og på sju sykehus. Systemet skal snart innføres på ytterligere to sykehus og i seks kommuner.
– Våre styringsdata viser blant annet at varsler i Helseplattformen har bidratt til å unngå mulig feilmedisinering. Det er gitt 20 000 allergivarsler på medisin, og i 5812 tilfeller har systemet varslet om at helsepersonell forsøker å gi et legemiddel til feil pasient, og mulig feilmedisinering er dermed unngått, sier Berg.
– Dette vet vi at blir lagt merke til, også utenfor Midt-Norge.