Lanserer naturplan: – Ute av kontroll

Naturtapet i Norge skyldes «en cocktail av svak statlig styring,  manglende kunnskap og sterke næringsinteresser», mener MDG som vil at arealnøytralitet må bli en juridisk bindende ramme for kommunene. 

– Norge trenger en reell naturpolitikk, og stortingsvalget 2025 må bli vendepunktet, sier Une Bastholm. 
– Norge trenger en reell naturpolitikk, og stortingsvalget 2025 må bli vendepunktet, sier Une Bastholm. Foto: Miljøpartiet de Grønne
Balder Haarklou Jensen

– Noe er riv ruskende galt.

Slik begynner MDGs rykende ferske naturplan, som stortingspolitiker i partiet Une Bastholm lanserte fredag. 

Planen kommer samtidig som verdens naturøyne er rettet mot Cali i Colombia hvor naturtoppmøtet (COP16) for øyeblikket avholdes, og like etter at regjeringen presenterte sin naturmelding, som fikk sterke reaksjoner fra miljøbevegelsen. 

Dommen er ikke nådig i MDG. Une Bastholm oppsummerer dagens situasjon slik til Altinget. 

– En coctail av svak statlig styring, dårlig kommuneøkonomi, manglende kunnskap, vekstideologi og mektige næringsinteresser gjør at det hver dag bygges og ødelegges i sjeldne naturtyper, inngrepsfri natur, myr, strandsone og villreinområder.

– Naturtapet er rett og slett ute av kontroll. Det skyldes en villet politikk der både Erna Solberg og Jonas Gahr Støre har bestemt at staten skal tillate enda flere inngrep når kommuner vil bygge i natur. Det er en oppskrift på allmenningens tragedie. 

Hva MDGs naturplan består av, kan du lese nederst i saken.

Les også

Kritisk til naturmeldingen

Noe av det som vies mye plass i MDGs plan er den internasjonale naturavtalen, og det faktum at partiet mener Norge ikke lever opp til denne med sin politikk. 

Mål 1 i naturavtalen forplikter blant annet til en arealforvaltning på land og i havet som skal føre til at tapet av arealer som er viktige for
naturmangfold er nær null innen 2030. I regjeringens forslag står det derimot at «Norge vil arbeide for å redusere nedbyggingen av særlig viktige naturarealer innen 2030, og begrense netto tap av særlig viktige naturarealer til et minimum innen 2050».

– Med en slik målformulering har en nådd målet i 2030 uten noe ny politikk eller nye krav, så lenge en kan si at en har arbeidet for å redusere nedbygging, mener MDG. 

Partiet mener i tillegg at det er tre eksempler til hvor regjeringens politikk er svakere enn Naturavtalen, og formulerer disse slik:

  • «Regjeringen vil kun forplikte seg til å «øke innsatsen» for restaurering av natur innen 2030, noe som ikke er særlig vanskelig når innsatsen i dag er nær null. Naturavtalen krever at restaurering skal være igangsatt for 30 prosent av ødelagt natur.»
  • «Regjeringen vil ikke verne 30 prosent av et representativt utvalg av norsk natur. Det legges opp til å innfri målet gjennom en sterk overrepresentasjon av fjell og polarområder.»
  • «Regjeringen vil ikke verne 30 prosent av havområdene, slik avtalen forplikter oss til.»

Da naturmeldingen ble lagt frem, innrømmet klima- og miljøminister Tore O. Sandvik at han «rett og slett» ikke vet når en plan for vern av 30 prosent av havområdene er klar. 

Les også

Juridisk bindende

– Regjeringens såkalte handlingsplan for naturen som de la fram nå i september, har nesten ingen reelle tiltak for å beskytte natur og dyreliv. Bare noen dager etter foreslo regjeringen store kutt til natur og friluftsliv i statsbudsjettet for 2025. De planlegger å bygge ned ytterligere 4000 kvadratkilometer, like stort som Østfold fylke. En tredel av dette er planlagt til nye hytter. Dette går ikke. Nå må vi si stopp, sier Une Bastholm. 

– Derfor legger vi i MDG fram en helhetlig naturplan som er en redningspakke for Norges natur og dyreliv, og som viser tydelig hva som skal til, fortsetter hun. 

Bastholm forteller at et av hovedgrepene er arealnøytralitet. MDG mener arealnøytralitet må bli en juridisk bindende ramme for kommunene.

Det betyr at dersom nye naturområder skal bygges ned, må en kompensere ved å restaurere et areal med forringet natur et annet sted i nærheten.

MDG mener arealnøytralitet må bli en juridisk bindende ramme for kommunene.
Det betyr at dersom nye naturområder skal bygges ned, må en kompensere ved å restaurere et areal med forringet natur et annet sted i nærheten.
MDG mener arealnøytralitet må bli en juridisk bindende ramme for kommunene. Det betyr at dersom nye naturområder skal bygges ned, må en kompensere ved å restaurere et areal med forringet natur et annet sted i nærheten. Foto: Berit Roald/NTB

Partiet poengterer at det er viktig at det tilbakeføres like store naturverdier som de som tapes, og at det derfor vanligvis vil være nødvendig å restaurere betydelig større arealer enn de som er bygget ned.

MDG mener dette kan gjøre nedbygging mer komplisert og dyrt for utbygger, og gjøre at en del prosjekter heller legges i allerede utbygde arelaer, de grå arealene, eller at prosjektet endres så det blir mer arealeffektivt. 

– Arealforvaltningen vil fortsatt i stor grad styres og utformes i kommunestyrene, men staten må sette nye spilleregler for å beskytte naturen. Naturen trenger klare rammer, akkurat som økonomien. Med klare regler og bedre kunnskap kan vi sørge for at naturen blomstrer, ikke forsvinner, sier Bastholm.

– Norge trenger en reell naturpolitikk, og stortingsvalget 2025 må bli vendepunktet. Vi kan ikke fortsette å rasere naturen uten tanke for konsekvensene for oss selv, for dyrelivet og for fremtidige generasjoner. Dette handler om ren luft, vann, mat og selve livsgrunnlaget vårt, avslutter hun. 

Dette vil MDG:

Arealpolitikk: 

  • Norge skal bli arealnøytralt og slik stanse netto tap av natur innen 2027. Målet skal lovfestes, gjelde både hav og land og bli bindende for all arealpolitikk.
  • Det skal ikke bygges nye hyttefelt. Hyttebygging skal kun skje i tilknytning til eksisterende byggeområder og infrastruktur. Nye hyttefelt og utvidelse av eksisterende hyttefelt skal ikke lenger være garantert tilkobling til strømnettet.
  • Skattefritak på hytteutleie innføres og det etableres flere dele- og utlånsordninger.
  • Nedbygging av villmarkspregede områder, myr og våtmarksområder, gammelskog og andre spesielt verdifulle naturtyper blir forbudt
  • Norge skal sikre bevaring av minst 30 prosent av norsk natur innen 2030 og ha startet restaurering av minst 30 prosent av et representativt utvalg av forringet norsk natur innen 2030. Et representativt utvalg av naturtyper og økosystemer skal bevares.
  • Kreve utbyggerbidrag til økologisk kompensasjon ved nedbygging av natur og matjord. Inntektene tilfaller staten dersom kommunen ikke har identifisert arealer med tilsvarende naturverdi som skal restaureres.
  • Alle arealplaner “planvaskes”. Det betyr at dagens utbyggingsplaner, innen en gitt frist, oppdateres med ny naturkunnskap og økte ambisjoner for bevaring og restaurering.
  • Statsforvalterne gis tydelig mandat til å gripe inn mot nedbygging av natur og matjord. Sterkere mandat og plikt til å gripe inn må følges av økt kompetanse og kapasitet, hos både Statsforvalter og i kommunene. Staten skal ta mer hensyn til natur, matjord og
    friluftsliv når innsigelser fra Statsforvalter kommer til vurdering i departementet.
  • Statsforvalter og fylkeskommune får tydeligere ansvar for å koordinere åpning av næringsareal for å unngå en situasjon der unødvendig mye natur sprenges i filler fordi kommuner konkurrerer ukoordinert om å tilby nytt næringsareal.
  • Alle veiplaner skal inkludere komplette naturregnskap, inkludert lett tilgjengelige oversikter over direkte og indirekte påvirket naturareal, type natur og status for den aktuelle naturtypen.
  • Stanse ulovlig praksis med dispensasjoner og der nødvendig stramme inn lovverk for naturmangfold, strandsone, motorferdsel og matjord slik at utbygging skjer iht planer.
  • Miljøkriminalitet straffes hardere, blant annet ved at bøter for lovbrudd i natursaker økes og innføring av gradert av bøtesats basert på inntekt og formue.
  • Endre inntektssystemet til kommunene slik at det lønner seg å ta vare på natur.
  • Etablere naturvekstavtaler, etter modell fra byvekstavtalene. Slik byvekstavtalene bidrar til nullvekst i biltrafikk, skal naturvekstavtalene sikre arealnøytralitet.
  • Endre norsk transportpolitikk for å unngå sløsing med arealer og penger. MDG har lagt frem en alternativ nasjonal transportplan som reduserer mengden tapt natur med 74 prosent sammenliknet med regjeringen og bruker ti milliarder vi året mindre på veibygging.
  • Gi naturen sterkere beskyttelse i grunnloven ved at inngrep i særlig viktig natur må godkjennes i Stortinget.
  • Reversere regjeringens forslag til kutt i Natursats-ordningen i statsbudsjettet for 2025 og i stedet styrke ordningen kraftig i 2025 og framover.
  • Snarest lage et landsdekkende og offentlig tilgjengelig kart over grå arealer slik at det blir lettere å identifisere områder der næring kan etableres uten naturinngrep.

Skog: 

  • Minst 10 pst av produktiv skog vernes innen 2030. Opptrappingen starter med en bevilgning på minst 1 mrd til skogvern i statsbudsjettet 2025.
  • Forby all flatehogst av gjenværende naturskog i Norge, definert som skog som ikke har vært flatehogd, og jobbe for en gradvis overgang til lukkede hogstformer, med mål om at dette skal gjelde på 50 prosent av skogarealet innen 2040.
  • Etablere en tilskuddsordning der skogeiere får støtte til skogeiere som går over til lukkede hogstformer.
  • Myndighetene skal i samråd med skognæringen, gjennomgå Norsk PEFC Skogstandard for å sikre at standardene styrker naturmangfoldet i all norsk skog.
  • Fase ut subsidier som bidrar til svekket naturtilstand i skogen som tilskudd til drift i vanskelig terreng, skogsbilveier, tettere planting og gjødsling.
  • Forskriftsfeste et forbud mot hogst i hekketiden, stramme opp bærekraftforskriften til Skogbruksloven med andre miljøkrav og gjøre forskriften tydelig slik at grove brudd kan straffeforfølges.  
  • Ta inn en generell meldeplikt for hogst i skogbrukslovens § 11 og endre skogbrukslovens § 11 slik at det ikke er tvil om at kommunene har anledning til å innføre meldeplikt på hogst og andre skogbruktstiltak.
  • Innføre søknadsplikt for hogst slik at planlagt hogst alltid må godkjennes av kommunen og sørge for at søknadene ligger lett tilgjengelig for offentligheten.
  • Skog eid fellesskapet gjennom Statskog SF med verneverdier skal vernes vederlagsfritt. Avkastningskravet til Statskog fjernes og flatehogster i statens skoger stanses.
  • Kreve reguleringsplan for tillatelse til bygging av nye skogsbilveier.
  • Restaurere mer mangfoldig og intakt norsk skognatur, blant annet ved å reetablere varmekjær løvskog på arealer der denne har blitt erstattet av plantasjegranskog.

Skog og hav:

  • Norge skal verne minst 30 % av norske havområder innen 2030 i tråd med de globale målene om beskyttelse og bevaring av økosystemer i Naturavtalen.
  • Planene om gruvedrift til havs for å utvinne havbunnsmineraler i Norskehavet og Barentshavet stanses.
  • Fase ut bruk av bunntråling, starte utfasingen med forbud i marine verneområder og andre spesielt sårbare områder.
  • Norsk fiskeoppdrett skal ha null lus, null rømming og null utslipp.
  • Innføre store nullfiskeområder i Oslofjorden som gir dyrelivet beskyttelse mot både yrkesfiske og fritidsfiske slik Fiskeridirektoratet har utredet og Miljødirektoratet anbefalt.
  • Gi kommunene bedre verktøy og mer ressurser til å stanse, avdekke og fjerne ulovligheter i strandsonen.
  • Etablere en kompensasjonsordning for fiskere som må legge om eller sette virksomheten på pause som følge av nye miljøreguleringer, inkludert støtte til utvikling og bruk av nye skånsomme fangstmetoder som reketeiner.
  • Sette etablering av torskeoppdrett på pause så lenge det mangler garantier mot rømming, og spredning av parasitter og sykdom, genetisk forurensing til den viktige ville kysttorsken.
  • Etablere marine arealplaner som et grunnleggende verktøy for å vurdere hva slags aktiviteter som tillates i ulike havområder, og hvilke områder som bør gis marint vern.
  • Si nei til deponering av gruveavfall i sjø og legge til rette for alternativ bruk av restmasser fra gruver og tunneler.
  • Gjøre naturmangfoldloven gjeldende for norske havområder, inkludert bestemmelsene om områdevern, utvalgte naturtyper og prioriterte arter.
  • Bedre situasjonen for sjøfugl ved å legge sårbare bestanders næringsbehov inn i modeller for fiskeri- og økosystemforvaltning.
  • Styrke kapasiteten til å bekjempe ulovlig fiske og fangst, blant annet ulovlig garnfiske i sjø og ulovlig hummerfiske. Vi foreslår at Statens Naturoppsyn får mer penger til dette i 2025.

Fjellnaturen:

  • Etablere byggeforbud i villreinområder.
  • Resten av den villmarkspregede naturen i Norge vernes. Inngrep som begrenser disse områdene tillates ikke.
  • Iverksette ambisiøse tiltaksplaner for villreinen, inkludert sterkere begrensinger på både friluftsliv og motorferdsel i spesielt viktige villreinområder.
  • Tiltak som reetablerer trekkruter for villrein som i dag er delt opp av veier og jernbanelinjer skal kartlegges og iverksettes der dette er mulig, inkludert nye tunneler på E134 (Haukelifjell), R7 (Hardangervidda), Bergensbanen og Dovrebanen.
  • Redusere omfanget av ferdsel med snøscooter og firhjuling i fjellet, blant annet ved å reversere lovendringene i Motorferdselloven i 2016 om å tillate fornøyelseskjøring med snøscooter.
  • Etablere en rekke nye nasjonalparker og verneområder, blant annet Søre Bjørnafjorden og Preikestolen nasjonalpark, samt utvide nasjonalparkene i Jotunheimen og Rondane.
  • Iverksette tiltak for å beskytte og restaurere artsmangfold og kulturlandskap knyttet til seterdrift. Antall støler i drift bør minst dobles innen 2030. Hyttebygging og andre inngrep i fjell og skog må ikke fortrenge slik bruk.
  • Stanse alle planer om å åpne for utbygging av vernede vassdrag.
  • Det skal ikke bygges nye hyttefelt. Hyttebygging skal kun skje i tilknytning til eksisterende byggeområder og infrastruktur. Nye hyttefelt og utvidelse av eksisterende hyttefelt skal ikke lenger være garantert tilkobling til strømnettet.
  • Etablere flere utvalgte arter og naturtyper med særlig vekt på norske ansvarsarter som det finnes mange av i fjellet.
  • Stanse den planlagte utbyggingen av hytter og alpinanlegg (Eidfjord Resort) i Eidfjord og tilsvarende prosjekter andre steder i landet. Si nei til nye vinteråpne veier som kan gi mer forstyrrelser for reinsdyrene, herunder planene om vinteråpen vei over Imingfjell.
  • Føre en restriktiv politikk for utbygging av vindkraft på land. Framtidige vindkraftkonsesjoner på land i Norge bør forbeholdes områder med eksisterende inngrep og infrastruktur, og skal ikke redusere områder med urørt natur, reinbeite eller andre viktige
    natur- og friluftslivsverdier.

Myr, våtmark og vassdrag:

  • Utbyggingsplaner i viktige våtmarker stanses, herunder E6 gjennom Lågendeltaet, ny E16 over våtmarkene i Nordre Tyrifjorden og næringsareal i Ørin-deltaet i Verdal.
  • Det varslede forbudet mot nedbygging av myr iverksettes raskest mulig. Forbudet bør utformes slik det er foreslått av Miljødirektoratet.
  • Legge fram en plan for full utfasing av torv i hagejord og dyrkingsmedier innen 2030.
  • Øke innsatsen for restaurering av myr og annen våtmark vesentlig, og endre lovverket slik at myndighetene kan iverksette slik restaurering på privat grunn.
  • Ikke åpne for utbygging i vernede vassdrag slik regjeringen foreslår i Stortingsmelding 27 (2023-2024) om flom og skred.
  • Støtte kommuner som vil gjenåpne bekker og vassdrag av hensyn til naturmangfold, rekreasjon og klimatilpasning og flomforebygging, og lage en nasjonal plan og en god organisering av slik naturrestaurering.
  • Alle vannkraftverk skal kartlegge negative konsekvenser anlegget har for fisk og andre vannlevende organismer. Der det er mulig skal regulanten pålegges å gjennomføre tiltak for å unngå fiskedød og å reetablere frie vandringsveier. Målet er å reetablere
    levende bestander av laks, ørret og andre fiskeslag der de tidligere forekom naturlig i mange norske elver.
  • Øke støtten til bygging av laksetrapper

Bynatur og nærnatur: 

  • Etablere markalover som beskytter bymarker, byfjell og nærnatur rundt store norske byer som Bergen, Trondheim, Drammen, Kristiansand og Tromsø etter modell fra markaloven i Oslo.
  • Vedta en nærnaturlov som beskytter hverdagsnaturen der folk bor.
  • Utvide Østmarka nasjonalpark i Oslo-regionen.
  • Etablere Nordmarka nasjonalpark og gjøre området til et pionerområde for restaurering av rikere og villere natur og større naturopplevelser. Osloregionen er et av Norges mest artsrike områder og Nordmarka blant områdene som er mest brukt til friluftsliv, rekreasjon og naturopplevelser. Derfor er området godt egnet for nye store verneområder der
    hensynet til natur, dyreliv og friluftsliv prioriteres.
  • Tilrettelegge for reetablering av det marine livet ved havne- og kaiområder i sjø og vann og etablere grøntkorridorer for dyr og planter i tettbygde strøk.
  • Styrke bynaturen og det biologiske mangfoldet ved å verne, utvide og etablere nye grøntområder i bebygde områder, eksempelvis gjennom ivaretakelse av gamle og planting av stedegne nye trær.
  • Gjenåpne bekker og vassdrag for å gjøre disse tilgjengelig for befolkningen og gjøre byene i stand til å takle klimaendringer og økt nedbør.  

Innsekter:

  • Etablere et storskala forskningsprogram for utvikling og utprøving av agroøkologiske dyrkningsmetoder, med fokus på å styrke jordkvaliteten, bruke lokale ressurser og redusere forbruket av kunstgjødsel og sprøytemidler.
  • Prioritere tiltak for insektene i neste jordbruksoppgjør for eksempel:
    • Vri tilskuddene i retning av skjøtsel og areal i stedet for volum.
    • Støtte økologisk landbruk som spydspiss for et mer bærekraftig landbruk.
    • Styrke tilskuddsordningen "Spesielle miljøtiltak i jordbruket" (SMIL).
    • Opprette et driftsvansketilskudd til ugjødslede og upløyde områder, som høstingsskoger, slåttemarker og naturbeitemarker.
  • Etablere støtteordning for blomsterenger, kantsoner og andre områder som er viktige for insekter.
  • Utvide antall utvalgte kulturlandskap til 100 områder i løpet av 2025.
  • Offentlig virksomhet skal etablere og skjøtte blomsterenger/villenger med stedegne planter på sine eiendommer, inkludert tak.
  • Iverksette et program med insentiver til å etablere og skjøtte blomsterenger/villenger med stedegne planter på privat eiendom, inkludert tak.

Naturrestaurering: 

  • At målet om 30 % restaurering av forringet natur innen 2030 som er nedfelt i Naturavtalen følges opp i Norge med restaureringstiltak som omfatter 30 prosent av et representativt utvalg norsk natur.
  • Forvaltningen i Norge rigges for å iverksette naturrestaurering i stor skala. Strukturer, bemanning og finansiering finnes ikke i dag. Det må på plass.
  • Dagens lovverk er ikke rigget for oppgaven. Et lovforslag til hvordan natur kan restaureres på privat grunn, og hvordan restaurert natur kan sikres mot ny ødeleggelse må legges frem for Stortinget.
  • Utarbeide og iverksette en handlingsplan for restaurering av norsk natur til lands og til havs, i tråd med målsettingene i naturavtalen.
  • Opprette et naturrestaureringsfond som skal bidra til å planlegge, gjennomføre og finansiere restaureringsprosjekter i tråd med målsettingene i naturavtalen.
  • Etablere et verktøy for å kartlegge hvilke arealer som er egnet for restaurering som kan brukes av stat, kommune og andre.
  • Gjøre Oslomarka til et pionerområde for restaurering av villere og rikere natur, blant annet ved å etablere Nordmarka nasjonalpark.
  • Sette i gang et statlig prosjekt for restaurering av varmekjær artsrik løvskog på Østlandet.
  • Bestandsmålene for ulv, jerv, bjørn og gaupe skal økes og være minimumsmål, ikke maksimumsmål slik de fungerer i dag. En mer faglig fundert forvalting skal sikre livskraftige bestander av alle de større rovdyrene i Norge.
  • Reversere de siste årenes endringer i naturmangfoldlovens §18 som har gjort det mulig å felle fredede rovdyr selv når de ikke har gjort skade. Det skal ikke jaktes på ulv i ulvesonen.
  • Videreføre prosjektet for restaurering av kysttorskbestanden i Porsangerfjorden og etablere tilsvarende prosjekter andre steder i landet kysttorsken er truet eller forsvunnet.
  • Legge frem en opptrappingsplan for antallet prioriterte arter og naturtyper, og følge opp med handlingsplaner for hver art.
  • Utrede Norges første nasjonalpark med et helhetlig økosystem med permanente bestander av store rovdyr, og etablere et verneområde hvor jakt og fiske ikke er tillatt
  • Tilskuddene til restaurering av myr mangedobles.
  • Etablere et system for verdsettelse av og betaling for økosystemtjenester der både grunneiere, kommuner og andre relevante aktører får betalt for restaureringstiltak. Dagens vellykkede ordning med frivillig skogvern kan være en modell.
  • Norge skal tilslutte seg EUs naturrestaureringslov. 

Les også
 

Omtalte personer

Une Bastholm

Stortingsrepresentant (MDG), nestleder, energi- og miljøkomiteen
Master i statsvitenskap (Aberystwyth University)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024