Kommentar av 
Jette F. Christensen

Frihet til halv pris? Av ting Zelenskyj må bruke tid på, bør tiggerferder være nederst på listen

Den korteste veien til mer sikkerhet for Norge er å få slutt på Russlands angrepskrig i Ukraina. Det bærer ikke statsbudsjettet preg av, skriver Jette F. Christensen. 

Mens krigen står fast og Ukrainas behov for hjelp øker i takt med deres egne forskutterte underskudd, halverer ett av kontinentets rikeste land støtten. Hvem har fått regjeringen til å tro at frihet er til halv pris i 2025? spør Jette F. Christensen, Altingets Europa- og sikkerhetsanalytiker. 
Mens krigen står fast og Ukrainas behov for hjelp øker i takt med deres egne forskutterte underskudd, halverer ett av kontinentets rikeste land støtten. Hvem har fått regjeringen til å tro at frihet er til halv pris i 2025? spør Jette F. Christensen, Altingets Europa- og sikkerhetsanalytiker. Foto: Montasje: NTB/Leon Neal/Pool via REUTERS/ Marte Vike Arntsen
Jette F. Christensen
Dette er et debattinnlegg, og innholdet står for skribentens regning. Alle innlegg hos Altinget skal overholde presseetiske regler.

Mens krigen står fast og Ukrainas behov for hjelp øker i takt med deres egne forskutterte underskudd, halverer ett av kontinentets rikeste land støtten. Hvem har fått regjeringen til å tro at frihet er til halv pris i 2025? 

«Det er viktig at tiltakene våre er avstemt med ukrainske behov og henger sammen med den øvrige internasjonale militære støtten til Ukraina», sa forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) ved fremleggelsen av budsjettet.

Man skal ha slipset godt knyttet for øynene for å se at halvering av støtten er «avstemt» med ukrainske behov. De er på ingen måte halvert.

Jette F. Christensen
Europa- og sikkerhetsanalytiker, Altinget
I løpet av 2024 vil summen av den norske støtten bli 27 milliarder, mens det er satt av 15 milliarder for 2025. 7,5 av milliardene er til militær støtte.

Man skal ha slipset godt knyttet for øynene for å se at halvering av støtten er «avstemt» med ukrainske behov. De er på ingen måte halvert. På hvilken måte Gram mener denne bevilgningen henger sammen med den internasjonale militære støtten til Ukraina, er også spennende å prøve å sette seg inn i. Det kommer an på hvem man sammenlikner seg med. Norge har gitt mindre enn både Finland, Sverige og Danmark. Ungarn derimot har ikke gitt noe videre direkte støtte, uten at det taler for at andre land skal nedjustere sin. 

Les også

Hvem skal betale for den rikes frihet?

Norge er det landet som har minst å tjene retorisk på å sammenlikne seg med andre. Ikke bare fordi vi har gitt minst av de nordiske landene, i følge Kiel-instituttets tracker. Gassprisstigningen etter fullskalainvasjonen er heller ikke et argument for å være beskjeden. 

Gassprisstigningen etter fullskalainvasjonen er heller ikke et argument for å være beskjeden.

Jette F. Christensen
Europa- og sikkerhetsanalytiker, Altinget

Det geopolitiske landskapet i supervalgåret er en isolert grunn til at demokratisk anlagte land som Norge bør være forutsigbare støtten til Ukraina. Utfallet av det amerikanske valget representerer en stor usikkerhet for det krigsherjede landet, samtidig som Kinas rolle som muliggjører for Russland fremstår forutsigbar. Den nye sammensetningen av Europaparlamentet med rekordmange seter besatt av ytre høyre kan gi vanskeligheter med å sikre høye nok bevilgninger fra EU. Samtidig fortsetter ytre høyre å få stor oppslutning i nasjonale valg, med kutt i støtten som valgkampsak. Forrige måned ble SS-stiftede FPÖ Østerrikes største parti og Alternativ für Deutchland vant flere regionvalg mens de førte valgkamp på å si at det er viktigere å bruke penger i Tyskland enn i Ukraina.

Ukraina lider av et forutsigbarhetsunderskudd Norge ikke trenger å bidra til.

Konkrete summer er mer enn gulv verdt 

Den største usikkerheten Ukraina lever med, er russisk militær aggresjon. Hvor mye støtte de får til å møte den, trenger ikke å være et nytt usikkerhetsmoment. Særlig i krigssituasjoner har stater behov for evne til å planlegge ressursene, både sivilt og militært. Samtidig som man skal regne på fysiske evner til å sloss, er det greit å ha en viss langsiktig oversikt over hvor mye for lite man har til å betale lønninger til lærere og helsepersonell. Hvilket Ukraina som står igjen etter krigen, er også avhengig av ressurser. Ønsket om å bli et sterkere konsolidert demokrati avhenger av evne til å bygge struktur for det. Korrupsjonsbekjempelse, demokratiske institusjoner, fri presse og et sterkt sivilt samfunn er ikke gratis. 

Hva om vårt halverte tall for støtte blir brukt som argument for at andre skal halvere sin?

Jette F. Christensen
Europa- og sikkerhetsanalytiker, Altinget

Hva om vårt halverte tall for støtte blir brukt som argument for at andre skal halvere sin?

Dersom den norske retorikken begynner å smitte, er det en håndsrekning i seg selv å bevilge hele støtten for året med en gang. For å (bort)forklare måten støtten til Ukraina fungerer på, opererer regjeringen med uttrykk som «gulv» og «foreløpig» om støtten som er foreslått: «For 2025 har regjeringen foreslått å sette av 15 milliarder kroner til Ukraina. Dette er det årlige gulvet for støtten. I forslaget til statsbudsjett fordeles beløpet likt mellom sivil og militær støtte.», skriver regjeringen. 

Les også

Tiggerferd 

Norsk støtte ble skalert opp underveis gjennom inneværende budsjettår. Det samme vil sannsynligvis skje for det kommende. Men hvor mye er det umulig for Ukraina å vite eller planlegge for. Hva må til for at land som Norge vil anse behovet som stort nok? Måles det i antall tapte liv, ubetalte lærerlønninger, mangel på utstyr eller budsjettunderskudd?

Støtten til Ukraina kan ikke avhenge av hvor mange taler president Volodymyr Zelenskyj holder i parlamenter i den demokratiske verden. Av ting han må bruke tid på, bør tiggerferder være nederst på listen. Norge har mulighet til å tilby forutsigbar støtte, i en tilværelse der alt er usikkert for den ukrainske presidenten.

Det er bedre å være konge på bøgda enn en taper i byen, synger det norske partybandet Halva Priset. Hvis Russland vinner krigen på bakken i Ukraina som følge av manglende støtte, blir det mange tapere å krone. Det norske forholdet til støtte til Ukraina bør være at man får det man betaler for. 

Av ting Zelenskyj må bruke tid på, bør tiggerferder være nederst på listen. 

Jette F. Christensen
Europa- og sikkerhetsanalytiker, Altinget

Omtalte personer

Jette F. Christensen

Statsviter og spaltist, EU-analytiker i Altinget
Master, sammenliknende politikk (UiB)

Volodymyr Oleksandrovytsj Zelenskyj

President i Ukraina
Juridisk eksamen fra Det nasjonale økonomiske universitet i Kyiv (2000).

Trygve Slagsvold Vedum

Finansminister (Sp), partileder, parlamentarisk nestleder, stortingsrepresentant
bachelor, sosiologi og statsvitenskap (Universitetet i Oslo, 2002)

E-postPolitikk har aldri vært viktigere

Få GRATIS nyheter fra Norges første rendyrkede politiske redaksjon

Altinget logo
Oslo | København | Stockholm | Brussel
Politikk har aldri vært viktigere
AdresseAkersgata 320180 OsloBesøksadresseGrensen 150180 OsloOrg.nr. 928934977[email protected]
Sjefredaktør og ansvarlig utgiver:Veslemøy ØstremCFOAnders JørningKommersiell direktør:Marius ZachariasenAdministrerende direktørAnne Marie KindbergStyreleder og utgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024